Hvad kan du gøre?

Hvordan kan man hjælpe sig selv ved en depression?

Af Benny Sørensen

Har du overskud og mod på at prøve at afhjælpe dine egne symptomer på depression. Så er her 5 gode råd.

1. Kost

Regelmæssige kostvaner. En sund og varieret kost med alle vigtige mineraler og vitaminer er en grundforudsætning, for at du har det godt. Det er godt at spise mindst et varmt måltid om dagen, prøv at skabe en hyggelig stemning omkring måltidet, og hvis det er muligt, så spis sammen med andre.

Spis godt med grøntsager, brød, kartofler, ris, pasta, fisk, kød og drik rigeligt med vand. Tryptofan er vigtig, for at hjernen fungerer godt. Tryptofan findes bl.a. i banan, kiwi, abrikos, blomme, ananas, valnød og solsikkefrø.

Undgå slankekure, da det kan forværre din depression. En slankekur kan være med til at udløse en ny depression. Vent med slankekur, til du er helt rask, men motion er en god måde at holde vægten på.

2. Motion og frisk luft

Fysisk aktivitet er godt for produktion af kroppens signalstoffer, som regulerer ens sindsstemning. Spadser en god lang tur, helst ved middagstid da der er mest lys. Solen er også med til at øge produktionen af de vigtige signalstoffer i kroppen, også selv om det skulle være overskyet. For dem, der er i stand til løbe, er det også godt at løbe en god lang tur, så ens åndedræt og puls kommer op på et konstant højt niveau. Det får ens anspændthed til at løsne op i nogen tid efter man har løbet.

3. Søvn

Søvnproblemer er almindelig ved depression. Det er vigtigt at geare ned, før man går i seng. Gå f.eks. en kort tur, lyt til afslappende musik, læs i en god bog og drik evt. et glas varm mælk. I soveværelset skal der helst være så mørkt som muligt, dæk evt. vinduet til ved at hænge et tæppe eller lignende for. Drej vækkeuret ind mod væggen og sørg for, at der er så meget ro, som muligt. Og husk: Ingen kaffe efter kl. 18.00.

Deprimerede vågner ofte og har svært ved at falde i søvn igen. Så bør man lytte til afslappende musik fra evt. en diskman – eller stå op og drikke et glas varm mælk og spise et par småkager, og sætte sig bekvemt i en stol og læse i en god bog.

4. Stresshåndtering

Man må turde tage det roligere og tag evt. fri et stykke tid. Skriv op, hvad du har af aktiviteter sammen med en god ven, og få sorteret ud i dem. Find ud af, hvilke af aktiviteterne du helt kan undvære, hvilke du selv kan håndtere, og hvilke andre kan klare for dig.

Afslapning, vejrtrækningsøvelser og meditation er nogle af de måder, hvorpå man kan mindske sin angst og sine spændinger.

Ved let eller middelsvær depression er det vigtigt, at man beholder kontakten med venner og arbejdskammerater. Det er derfor vigtigt at gå på arbejde, selv om det er svært. Kontakt derfor din overordnede og informer om, at præstationsniveauet ikke er, som det plejer at være – og der kan muligvis laves en overenskomst om en deltidssygemelding.

5. Tag vare på din Sjæl

Når man er deprimeret, ser man ofte alting i sort. Derfor bør man ikke tage nogle vigtige beslutninger, da beslutningen vil blive farvet af ens sindsstemning. At skrive dagbog eller skrive et brev til en indbildt ven er også en måde at bearbejde sin krise på. Hold ikke din gråd tilbage, men giv den frit løb, da det har en helbredende virkning at græde.

Alkohol og andre former for rusmidler forværrer din depression på lang sigt og kan være med til at udløse en ny depression. Så derfor: Nul alkohol eller andre former for rusmidler, før du er helt rask.

Det er vigtigt at tale med andre om problemerne. Så opleves de mindre og mere realistiske. Men det kan være hårdt for en enkelt person at høre om alle de problemer, der er ved at være deprimeret. En rigtig god ide er at komme med i en af DepressionsForeningens lokale selvhjælpsgrupper for at mødes med andre mennesker med samme problemer. I dette forum kan man hjælpe sig selv samtidig med, at man hjælper andre. Det at man føler, at man hjælper andre, stimulerer ens produktion af signalstoffer i kroppen, og derved kan ens selvhjælpsgruppe være med til at forbedre ens egen og andres livskvalitet.

Informationer er taget fra “Depression – en almindelig sygdom”, skrevet af Danuta Wasserman professor i psykiatri og suicidologi.

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin