Antidepressiv medicin – skal, skal ikke?

signatur header farve skala streg

dep logo

Er du én af de 250.000 danskere som tager antidepressiv medicin, så har de seneste dages medieomtale af et nyligt offentliggjort studie om manglende virkning af antidepressiv SSRI præparater, nok fået mange tanker i gang hos dig.

Debat mellem fagfolkI det nye studie har forskerne gennemgået tidligere studier af antidepressiv medicin. Konklusionen på studiet er at behandling af depression med SSRI præparater overordnet set ikke har nogen væsentlig effekt. Heller ikke for mennesker der er hårdest ramt.

Den sidste del er der dog uenighed om. Således går Professor Poul Videbeck i rette med undersøgelsen. Han mener ikke man kan drage så vide konklusioner på baggrund af undersøgelsen. Han mener man skal holde fast i Sundhedsstyrelsens anbefalinger, hvor medicin i kombination med terapi bør tilbydes mennesker med moderat til svær depression.

I DepressionsForeningen mener vi at denne usikkerhed er uholdbar for patienterne. Derfor har vi skrevet til Sundhedsstyrelsen og opfordret dem til kigge nærmere på undersøgelsen, indhente faglige input og komme med en revideret udmelding på området, hvis de finder det nødvendigt. “Patienterne har krav på en afklaring. Vi kan ikke lade dem leve i uvished om hvorvidt den medicin, de tager virker eller ej ”, siger Bodil Kornbek, formand for DepressionsForeningen

Hun understreger at ingen bør stoppe deres behandling med SSRI præparater uden at have konsulteret deres læge eller psykiater først.

Mens vi venter på svarI DepressionsForeningen beder vi alle om at slå koldt vand i blodet. Det er ikke nyt, at det ikke er alle med depression der har effekt af at tage antidepressiv medicin. Og generelt bør medicin ikke stå alene, men kombineres med terapi og regelmæssig konsultation med læge. Antidepressiv medicin kan have forskellige og mangeartede bivirkningerne og naturligvis bør bivirkningerne ikke være større end virkningen af medicinen. Oplever man at bivirkningerne er større en virkningen, skal man selvfølgelig kontakte sin læge.

Behandlingen af depression bør i alle tilfælde være individuel med individuel vurdering af brugen af medicin, terapi og vurdering af bivirkninger.

”Det vigtigste for mennesker med depression er, at de bliver hjulpet til den behandling som er rigtig for lige netop dem. Medicin virker ikke for alle, ligesom det heller ikke er alle der har en positiv effekt ved terapi”, siger Formand i DepressionsForeningen Bodil Kornbek

Du kan læse mere om studiet og dets resultater samt kommentarer fra Psykiatriprofessor på Københavns Universitet og overlæge i Region Hovedstadens Psykiatri, Poul Videbech i disse to artikler fra henholdsvis Videnskab.dk og Politiken:

Generalsekretær Kasper Tingkær

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin