Informationshæfter

Depressionsforeningen har udgivet en række hæfter:

Depression og bipolar lidelse, symptomer, behandling og hvad man selv kan gøre, også som pårørende. Gratis informationshæfte, findes også som en PDF-fil, der kan downloade her.
Depression og bipolar lidelse i familien, 40,- kr.
Mani og depression 40,- kr.
Ældre og depression (PT UDGÅET)
Unge voksne og depression 25,- kr.

Alle hæfterne kan rekvireres hos DepressionsForeningens sekretariat sekretariat@depressionsforeningen.dk eller 33124727. De kan også købes i webshoppen.

Vi kan alle få depression tæt ind på livet. Enten som pårørende eller som patient.
Det kan være dig, én i din familie eller en kollega. Sandsynligheden er stor – depression er en folkesygdom, som 150.000 danskere lider af. Man anslår, at hver femte af os vil opleve en depression i kortere eller længere perioder af vores liv.  Men det behøver ikke kun at se sort ud. Sygdommen depression kan ofte helbredes – med den rette behandling på det rette tidspunkt. Denne pjece er et forsøg på at give en række generelle oplysninger om sygdommen. Om symptomer, behandlingsmuligheder, men også om hvordan man som pårørende skal forholde sig.

Pris:

Depression og bipolar lidelse i familien

DepressionsForeningen har netop udgivet et nyt hæfte for pårørende til mennesker med depression eller bipolar lidelse. I hæftet beskrives nogle af de typiske kommunikationsmønstre, der kan opstå mellem den sygdomsramte og omgivelserne. Der sættes fokus på nogle af de vanskeligheder og udfordringer, der kan være forbundet med at være nær familiemedlem, ven eller kollega, ligesom der gives støtte og inspiration til, hvordan nogle af udfordringerne og problemerne kan håndteres. Hæftet indeholder desuden personlige beskrivelser fra anonyme pårørende.

Pris:  40 kr. inkl. forsendelse – kan købes i webshoppen.

Mani og depression

Dette hæfte giver en indgående beskrivelse af den bipolare lidelse, og hvordan den opleves indefra af de ramte. I hæftet berøres emner som årsagsforhold, forveksling med andre psykiske lidelser, sygdommens forløb, temperament og  bipolar lidelse, sygdommens konsekvenser og behandling. Desuden indeholder hæftet råd og vejledning til såvel patienter som pårørende.
Der er til dette hæfte fremstillet fire kunstværker: forsiden: Joan Nisted, og illustrationer til de tre tilstande: Jakob Tranberg.

Forfatter: Klinisk psykolog, Krista Nielsen Straarup, med bidrag fra psykiater Inger Brødsgaard, anonyme mennesker med bipolar lidelse og anonyme pårørende. 44 sider

40 kr. inkl. forsendelse – kan købes i webshoppen.

Ældre og depression

Pjecen er en god indføring i temaet ældre og depression, fordi ældres depression til en vis grad adskiller sig fra yngre voksnes. Diagnosen er ofte svær at stille, dels fordi den ældres livsvilkår kan være vanskelige og fordi vedkommende kan være ramt af andre sygdomme og må tage medicin, der kan medføre depression. Også behandling og depressionens kendetegn kan ofte være anderledes. Samspillet mellem læge og patient er derfor ekstra vigtigt. Det samme er information og viden. Bogen henvender sig både til den ældre og til deres pårørende.

Pris: Gratis (dog opkræves et mindre porto – og ekspeditionsgebyr for fremsendelse af mere end 5 stk.) – kan rekvireres via webshoppen.

Unge voksne og depression

Ny publikation om depression hos 18-30 årige. Af psykologerne Anne Schinkel Stamp og Lisbeth Jørgensen. 26 sider.

25 kr. inkl. forsendelse – kan købes i webshoppen.

Læs mere....Facebooktwittergoogle_pluslinkedin