PsykiatriAlliancen – én stærk stemme

30 psykiatriforeninger vil nu råbe politikerne op med en stærk fælles stemme, så psykiatrien kan få den vægt og de midler, den fortjener. DepressionsForeningen glæder sig over samarbejdet og ser frem til en styrket og samlet indsats i fremtiden.

Sammen med alle psykiatriens kendte patientforeninger og behandlernes interesseorganisationer er DepressionsForeningen nu en del af PsykiatriAlliancen, der skal udgøre en fælles saglig og faglig front for en bedre psykiatri. Målet er – helt konkret – at sikre, at psykiatrien i fremtiden vil få sin del, når midlerne bliver fordelt. En fælles kamp som ifølge DepressionsForeningens generalsekretær er helt nødvendig:

”Vi er mange dedikerede organisationer, der i mange år har forsøgt at råbe politikerne op. Men desværre er psykiatrien stadig et alt for underprioriteret område, og det går hårdt ud over både patienter, deres pårørende og de ansatte i psykiatrien. Vi håber derfor, at en stærk fælles stemme vil kunne gøre en forskel og glæder os rigtig meget til et godt og frugtbart samarbejde,” siger Kasper Tingkær.

Forskellige foreninger med fælles fokus
Alliancen betyder ikke, at de forskellige aktører nødvendigvis vil eller skal mene det samme om alt, men at de har fælles fodslag på de mest centrale områder. DepressionsForeningen vil med andre ord stadig udtale sig på sine egne vegne, ligesom foreningen fortsat har sit primære fokus på at hjælpe mennesker berørt af depression og bipolar lidelse.
For at opfylde det fælles ønske om en stærkere og højere prioriteret psykiatri vil man i alliancen udarbejde fælles politikpapirer på centrale, samlende områder og desuden udtale sig i fællesskab til presse og politikere, når der er behov for det.
Ud over flere midler til psykiatrien og bedre behandling er også afstigmatisering af psykisk sygdom, bedre koordinering og samspil på tværs af behandlingstilbud i regioner og kommuner og gode og sikre arbejdsforhold for de ansatte i psykiatrien på dagsordenen.

Se listen af organisationer i alliancen her: http://www.altinget.dk/artikel/ny-stor-alliance-skal-kaempe-for-psykiatrien

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Udgivet i Nyheder