Vinterdepression?

GoAftenDanmark1

DepressionsForeningens sekretariatschef Kasper Tingkær og Sara Palmqvist i Go’ aften Danmark d. 28. jan. 2014

Du kan selv gøre nogle enkle ting for at bedre symptomerne eller forebygge vinterdepression:

  1. Opsøg lys: Rejs til syden og få sol. Eller ophold dig udendørs så meget som muligt i de lyse timer
  2. Har du ikke muligheden for dette, kan du forsøge behandling med kunstig dagslys. Behandlingen går ud på at sidde foran en specialkonstrueret lampe, som giver lys med en vis intensitet, gerne 10.000 lux. Lux er måleenheden for lysstyrke. Husk at rådføre dig med en læge. Solarium har ingen effekt
  3. Lys omgivelserne op: Træk gardinerne fra, skru op for lyset i hjemmet og på arbejde
  4. Lad batterierne op: Forbered dig til mørketiden ved at få masser af lys om sommeren og efteråret. Det kan være forebyggende og gøre dig bedre rustet til at møde vinteren
  5. Sov godt: Søvn og god døgnrytme er vigtig for din mentale tilstand. Hyppige forstyrrelser i dit biologiske ur kan hurtigt føre til dårlig søvn og træthed
  6. Bevæg dig: Fysisk aktivitet og motion generelt har en positiv effekt på depression

 

Kilde: Lægehåndbogen

 

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin
Udgivet i Om depression, Vejledninger