Blodprøve kan forudsige fødselsdepression

I fremtiden kan fødselsdepression måske opdages via en simpel blodprøve, lang tid før sygdommen bryder ud.
En amerikansk undersøgelse viser, at tre ud af fire kvinder med fødselsdepression har et markant forhøjet indhold af det stressudløsende pCRH-hormon i blodet under graviditeten.

Ved at måle blodets indhold af pCRH på forskellige tidspunkter  i graviditeten hos 100 kvinder, kom de amerikanske forskere frem til, at 75 procent af de kvinder, der senere udviklede en fødselsdepression, havde et højt indhold af hormonet.
Opdagelsen kan bruges til at sætte tidligt ind og målrette behandlingen, siger en af de førende danske eksperter på området, professor Poul Videbech.

Lettere at påbegynde forebyggende behandling

»Undersøgelsen viser, at målingen er god til at forudsige risikoen for at udvikle fødselsdepression, fordi den både har en høj specificitet og en høj sensitivitet. På den måde kan vi finde dem, der er i størst risiko, og sørge for, at de bliver fulgt tæt hos egen læge. Måske vil det også være muligt at spore sig ind på, hvem der skal i forebyggende antidepressiv behandling, og hvem der kan undvære behandlingen. I dag er vi ofte i vildrede, når vi står over for kvinder, som tidligere har haft en depression, og som frygter, at den kommer igen i forbindelse med en graviditet. Her vil testen gøre det nemmere at sætte ind med den rigtige behandling,« siger Poul Videbech.
Han understreger, at resultaterne fra det amerikanske studie skal bekræftes i nye undersøgelser, før metoden kan tages i brug.

Kilde: Dagens Medicin 28. august 2009 Signe Juul Kraft og Ole Felsby

Facebooktwitterlinkedin