Hvordan kan man hjælpe sig selv?

Social-media-addict

Selvhjælp er mange forskellige ting og foregår både ved fysisk tilstedeværelse og møder, samt online på forskellige hjemmesider og sociale medier. Her kan du få et overblik over grundelementerne i selvhjælp og måske få noget inspiration til, hvordan du kan hjælpe dig selv.

Selvom der kommer flere og flere tilbud på internettet, er grundessensen i selvhjælp den samme, som da der kun fandtes fysiske grupper og måder at hjælpe sig selv og hinanden på.
Grundelementerne i selvhjælp er (stadig):

1. At høre om/fra andre, der har det på samme måde – enten via foredrag, blogs på internettet, online selvhjælpsgrupper eller i fysiske møder

  • Giver håb om, at man (også) kan få det bedre
  • Gør, at man ikke føler sig alene med sine tanker og følelser
  • Inspirerer til at gøre noget andet/mere for at få det bedre

2. At dele sin historie med andre – enten i fysiske eller online grupper

  • Bryder følelsen af isolation
  • Giver følelsen af, at man har et sted at dele sine tanker med ligesindede

3. At hjælpe andre, fx som gruppeleder i en selvhjælpsgruppe eller som frivillig

  • Kræver at man er stabil og har overskud
  • Kan give en følelse af mening, og at man gør en positiv forskel for andre
  • Bryder følelsen af isolation

4. At få praktisk viden og værktøjer til at klare hverdagen – enten via blogs, apps til telefonen, hjemmesider eller ved at mødes med ligesindede

  • Giver hjælp til, at man ikke (så let) falder tilbage i sin sygdom
  • Gør, at man føler sig mindre hjælpeløs, fordi man får idéer til konkrete ting, man selv kan gøre

5. At deltage i et online behandlingsprogram

  • Har en stor grad af selvhjælp indbygget
  • Giver ekstra sikkerhed, da selvhjælpen supporteres af en professionel
  • Er let at komme til, da man ikke skal flytte sig fysisk for at få hjælp
  • Kan give en større følelse af, at man selv styrer sin behandling

6. At bruge en smartphone app til registrering af eksempelvis humør, søvn, motion og kost

  • Såkaldte ”mood apps” til smartphones kan hjælpe med at gøre opmærksom på symptomer, før man selv registrerer dem
  • Hvis man registrerer sine data over en længere periode, kan man se, hvad man gør rigtigt i de perioder, hvor man har det godt, og forkert i de dårlige perioder
  • At gå rundt med data på sin egen smartphone kan give en følelse af overblik og kontrol

I DepressionsForeningen har vi grupper over hele landet, og der kommer stadig flere til.

Find dem her

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin