Læger beholder handlefrihed med antidepressiv medicin

Medicintilskud vil tage hensyn til, at psykiatriske patienter er en følsom patientgruppe og vil derfor ikke røre ved lægernes ret til at vælge frit blandt alle antidepressive præparater.

Læger vil også fremover have mulighed for at vælge frit mellem forskellige typer antidepressiv medicin i behandlingen af psykiatriske og depressive patienter. Det bliver konklusionen, efter at Medicintilskudsnævnet netop har afgjort tilskudsstatussen for lægemidler mod depression og angstlidelser, siger nævnets formand Mogens Laue Friis.

Billig medicin skal afprøves først

»Vi har ikke lavet de store ændringer, for de nuværende tilskudsregler ser fornuftige ud. Vi opfordrer generelt til rationel farmakologi, og at lægerne bruger de billigste præparater først. De dyrere præparater bliver klausuleret, så de først kan tages i brug, hvis den billige medicin ikke virker, eller hvis lægen skønner, at de samlede forhold gør, at det ikke er hensigtsmæssigt at skifte,« siger Mogens Laue Friis.

De samlede forhold handler om bl.a. familiemæssige, arbejdsmæssige og sociale forhold og ikke mindst risikoen for selvmord.

»Det er en meget følsom patientgruppe, vi har med at gøre. Et præparatskifte vil have større konsekvenser for depressive patienter end for andre patientgrupper, og den øgede risiko vil vi nødigt skubbe til. Derfor er ændringen, at vi nu opfordrer til rationel farmakologi,« siger han.

Ventet med spænding
Nævnets arbejde har været fulgt med stor nysgerrighed af bl.a. DepressionsForeningen, men også bekymring, fordi flere frygtede, at konklusionen vil blive som ved revurderingen af blodtryksmedicin sidste år, da det blev besluttet, at patienterne fremover kun kan få generelt tilskud til det billigste præparat.

Blandt psykiaterne har frygten været, at de blev frataget muligheden for at vælge frit blandt alle antidepressive præparater, fordi det ofte kræver flere forsøg at finde det rigtige præparat til den enkelte patient, fordi patienterne reagerer forskelligt på samme medicin. Men netop den bekymring har været central i nævnets arbejde.

»Psykiaterne slog meget på, at forskellig medicin virker forskelligt på patienterne, og det har været vores ledetråd. Vi har foretaget nogle småjusteringer, men bevaret lægernes handlefrihed,« siger Mogens Laue Friis.

En af ændringer handler om lykkepillerne Cipramil og Cipralex. Her vurderer Medicintilskudsnævnet, at Cipramil får generelt tilskud, og Cipralex får klausuleret tilskud.

Nævnet har tidligere ændret tilskuddet for blodtryksmedicin og mavesårsmedicin, og her vurderer nævnet, at regionerne har sparet 300-400 mio. kr. årligt.

Samme regnestykke er ikke lavet for antidepressiv medicin, men når 450.000-500.000 danskere er i behandling med antidepressiv medicin, så vil det på sigt betyde sparede skattekroner, hvis blot en del af de patienter begynder med den billige medicin, vurderer Mogens Laue Friis.

Optimal behandling

Jeanett Bauer, formand for Dansk Psykiatrisk Selskab, er glad for, at nævnet tilsyneladende har hørt efter psykiaternes bekymringer.

»Vi har længe opfordret til at læne sig op ad referenceprogrammet på området, og at to ens præparater ikke altid virker på samme måde på to psykiatriske patienter. Det ved vi fra vores kliniske hverdag, og afgørelsen betyder nu, at vi kan behandle patienterne på den mest optimale måde. Selvfølgelig skal vi være økonomisk bevidste, men det er en meget sårbar patientgruppe, så hvis vores frihed til at vælge mellem præparaterne blev begrænset, ville det blive et problem for patienterne,« siger Jeanet Bauer.

Om et par dage sender nævnet indstillingen til Lægemiddelstyrelsen, der herefter vil sende den i høring og efter tre måneder træffe den endelige beslutning.

Kilde: Dagens Medicin 4.5.2011

Læs mere....Facebooktwittergoogle_pluslinkedin