Leder af lokal selvhjælpsgruppe

Gruppesamtale.

Hvad er en selvhjælpsgruppe?

Selvhjælpsgrupper er en vigtig del af DepressionsForeningens lokale arbejde. I en selvhjælpsgruppe møder man ligesindede, udveksler erfaringer og støtter hinanden. Det kan være en stor øjenåbner at opdage, at man ikke er alene. Mange oplever også, at det er utroligt givende at tale med andre om det, der er svært.

Selvhjælpsgrupperne er ikke et behandlingstilbud, men et godt supplement til behandling, hvor man både hjælper både sig selv og andre.

Hvor ofte mødes grupperne?

Selvhjælpsgrupperne mødes en fast hverdagsaften hver anden uge typisk kl. 19-21. Depressions-Foreningens frivillige gruppeledere arbejder så vidt muligt sammen to og to, så du har en at sparre med.

Hvad er dine opgaver som gruppeleder?

• Sikre gode, trygge rammer for gruppens møder
  • Facilitere støttende samtaler mellem deltagerne
  • Gøre mødelokalet klar og sørge for drikkevarer
  • Besvare henvendelser fra interesserede deltagere og tage godt imod nye deltagere
  • Være med til at udbrede kendskabet til tilbuddet i dit område

Hvem leder vi efter?

Selvhjælpsgrupperne arbejder ud fra en peer-to-peer tilgang. Derfor skal du som gruppeleder have erfaringer med depression eller bipolar lidelse, enten fra dig selv eller dine nærmeste pårørende. En relevant faglig baggrund og/eller erhvervserfaring, i forhold til at tale med mennesker i en svær situation, er et klart plus, men ikke et krav.

Som gruppeleder skal du også:

• Være rummelig, psykisk robust og have overskud til at støtte andre
  • Kunne arbejde selvstændigt og koordinere med sekretariatet typisk via tlf., mail eller web
  • Arbejde ud fra DepressionsForeningens retningslinjer og værdigrundlag
  • Kunne blive hos os i minimum et år

Som gruppeleder får du:

• Stor indsigt og et mere nuanceret perspektiv på psykisk sygdom.
  • Meningsfuldhed ved at kunne være der for andre, som har brug for det.
  • Støtte fra DepressionsForeningens sekretariat, så du er godt klædt på og i trygge hænder.
  • Et netværk af dygtige og dedikerede frivilligkolleger til at sparre med
  • Adgang til at deltage i DepressionsForeningens kurser og arrangementer for frivillige

Noget for dig?

Hvis det lyder som noget, du vil høre mere om, så kontakt projektleder Hanne Müller: e-mail:  hanne@depressionsforeningen.dk eller telefon 53 52 18 38.

Læs mere om DepressionsForeningen på www.depressionsforeningen.dk