Ny Bipolargruppe i luften i Odense

Onsdage i lige uger er der fremover mulighed for, at deltage i en lokalgruppe for mennesker med bipolar lidelse i Odense.

Af Lars Frederiksen, kontaktperson for bipolargruppen i Odense

Torsdag d. 19 maj kunne vi med stor glæde sætte gang i en ny Bipolargruppe her i Odense. Jeg er selv temmelig ny som aktiv i Depressionsforeningen, ved noget af et tilfælde snakkede jeg med Karen Margrete Nielsen om dette med lokalgrupper. Karen Margrete Nielsen hjalp mig med de praktiske ting og kom med gode ideer til hvordan en Bipolar gruppe kunne komme i gang.

Hvad er en Bipolar Lokalgruppe?

Det er en selvhjælpsgruppe med udgangspunkt i at medlemmerne er Bipolare. Med den diagnose kan det være en stor hjælp at have muligheden for at mødes med andre, som står i den samme situation. I gruppen kan der snakkes om alt selvfølgelig med det krav at tavshedspligten overholdes.

Tit hvis man går med nogle problemer kan det løsne op hvis man får det fortalt til andre. Det kan man i en sådan selvhjælpsgruppe fordi man sidder iblandt andre der langt hen af vejen forstår en. Der er selvfølgelig også mulighed for at komme i gruppen selvom man ikke har den store lyst til at  engagere sig i andre. Vi kender alle de perioder, hvor det at komme hjemmefra i sig selv er en overvindelse. Uoverskueligt at tage bussen, sætte sig på cyklen eller dreje nøglen ude i bilen og man egentligt slet ikke har lyst, det er der også plads til i gruppen, tit hjælper det at komme afsted, på trods det uoverskuelige i komme af sted. I et sådan forum vil det være uden en egentlig dagsorden, men mere fra gang til gang, hvad er sket siden sidst og evt. også hvad vil der være mulighed for at deltage i Depressionsforenings aktiviteter.

Velkommen ved næste møde. Ring og få oplyst tid og sted på tlf 6060 2551

Vh. Lars Frederiksen