NYT FRA ODA

ODA blander sig i debatten

ODA blander sig gerne i debatten omkring forholdende for personer med ikke-psykotiske lidelser. Det er senest sket i Kristeligt Dagblad, hvor ODA i et debatindlæg stillede skarpt på de 350.000 angst og OCD-ramte danskere, som bliver holdt som gidsler på grund af alenlange forhandlinger mellem Danske Regioner og Dansk Psykolog Forening. Forhandlingerne drejer sig om organisering af de 25 mio. kr. der allerede fra starten af 2010 blev afsat til tilskud til psykologbehandling af angst- og OCD-patienter mellem 18-28 år. I ODA opfordrer vi forhandlingsparterne til at komme ud af starthullerne og få sat udvidelsen af psykologordningen i værk.

Også i Århus Stiftstidende har ODA været på banen som debattør. Der sker fordi Region Midtjylland vil spare 20 mio. kr. på samtaleterapi. I ODA ser vi med bekymring på konsekvenserne for patienter med angst eller lettere depression.  Patienterne lades i stikken og mister reelt set deres eneste håb for samtaleterapi. Det på trods af at netop kognitiv terapi dokumenteret er en effektiv behandlingsform.

ODA forsøger derudover via Det Sociale Netværk at gøre en indsats for, at temaet om en ”Styrket psykiatri” bliver synligt i en kommende folketingsvalgkamp.

Følg ODAs aktiviteter på www.oda.nu

Besøg Café Blom på nettet

ODAs værested på Nørrebro i København har fået en hjemmeside. Her kan du læse om aktiviteter i cafeen, beretninger fra gæsterne, tjekke åbningstider og meget mere. Find den nye hjemmeside på www.oda.nu/blom

ODA er interesseret i dine oplevelser med det kommunale system

Dine oplevelser med det kommunale system tæller, når ODA i løbet af den kommende tid sparker en elektronisk spørgeskemaundersøgelse i gang blandt medlemmer i ODAs tre foreninger. I undersøgelsen spørges bl.a. til de barrierer og vanskeligheder du oplever, når du møder det kommunale system. Hold derfor øje med www.depressionsforeningen.dk og DepressionsForeningens elektronisk nyhedsbrev (får du ikke nyhedsbrevet kan du tilmelde dig på hjemmesiden).

Undersøgelsen gennemføres som et led i et ODA-projekt som fokuserer på at gøre mødet med det kommunale system lettere for ODAs patientgruppe.

Facebooktwitterlinkedin