ODA jubler over nyt udspil

Psykiatriske patientforeninger jubler over nyt udspil fra Danske Regioner –
men frygter endnu en tur i syltekrukken!

Paraplyorganisation ODA, der repræsenterer OCD-foreningen, DepressionsForeningen og Angstforeningen, er begejstrede for Danske Regioners nye debatoplæg om psykisk sygdom og arbejdsmarked. Men organisationen frygter, at de gode intentioner også denne gang skrinlægges, før vi når hen til udbetalingsskranken.

7 skridt i den rigtige retning!
Danske Regioner offentliggjorde i dag et debatoplæg om psykisk syge og arbejdsmarked. Oplægget præsenterer syv gode forslag til en forbedret indsats overfor patienter med ikke-psykotiske patienter, dvs. depressions-, angst- og OCD-ramte mf. En patientgruppe der ellers har været overset i en årrække.

Oplægget rummer forslag om øget adgang til psykologhjælp, oprettelse og udbygning af specialklinikker og kompetencecentre samt en styrkelse af opsporingen, diagnosticeringen og behandlingen af sygdommene.
Gennemført vil det betyde en afgørende forbedring for de psykisk syge. Det vil sikre patienterne en tidligere og bedre behandling og dermed også forbedre mulighederne for, at patienterne kan komme tilbage til ”livet”, herunder arbejdslivet. Det vil gavne såvel patienter som samfund.

Enestående sammenhold i psykiatrien
Regionernes oplæg er udarbejdet i samarbejde med Dansk Psykologforening, Dansk Psykiatrisk Selskab samt Danske Psykiatere og Børne-ungdomspsykiateres Organisation. Samtidig flugter det godt med anbefalingerne i visionsoplægget ”10 til 5”, som ODA-foreningerne lancerede i sommeren 2007. Der er således bred og unik enighed blandt områdets aktører. Vi mangler blot at se handling.

Lad os ikke ende i syltekrukken – endnu engang
Danske Regioner har opgjort regningen for deres syv anbefalinger til 100 millioner, men også vist, at der er endnu flere penge at spare ved at sikre patienterne hurtigere behandling, så de kan fastholde deres tilknytning til arbejdsmarkedet.
Pengene må falde nu. Folketinget og Danske Regioner må i fællesskab få sat skub i implementeringen af oplæggets anbefalinger gennem en ny fælles aftale, der sikrer området de nødvendige midler. Lad os ikke igen ende i syltekrukken.

Marianne Ipsen
Formand for ODA og Angstforeningen
Christian Nyholm
Næstformand i ODA og formand for OCD-foreningen