Vi har brug for din hjælp – og din oplevelse!

Kære ven, støtte eller medlem,
DepressionsForeningen vil forsøge at få Folketinget til at allokere flere midler til hjælp og støtte til mennesker med depression og bipolar lidelse – og vi har brug for din hjælp.

Hele 588.000 danskere lever årligt med depression (ifølge Sundhedsstyrelsen), og næsten hver femte bliver på et tidspunkt i livet ramt af denne ofte usynlige sygdom. Omkostningerne er enorme – både for den enkelte, for de pårørende og for samfundet. Hos DepressionsForeningen tilbyder vi en bred vifte af ressourcer og aktiviteter til at støtte mennesker med depression og deres pårørende.

Behovet er stort og stigende
Vi vil gerne hjælpe flere. Der er behov for mere forebyggelse, så færre bliver helt så syge. Men den slags koster penge, og depression er et område, som i mange år har været forbigået politisk. Derfor iværksætter vi i september en kampagne målrettet Folketingets social- og sundhedsudvalg og de social- og sundhedspolitiske ordførere for at gøre dem opmærksom på de store omkostninger, sygdommen har for os alle.

Det er vores håb, at vi på denne måde kan overbevise dem om at tildele flere midler til et område og en gruppe mennesker, som nu mere end nogensinde har brug for det.

Hvad kan du gøre?
Hvert år diagnosticeres ca. 23.000 mennesker med depression. Det svarer til 63 mennesker om dagen. Hver dag hele året rundt. Hvert år.

Det tal gør indtryk. Vi vil gøre det endnu mere relevant ved at sende 63 breve til sundhedsudvalget på Christiansborg – hver dag i en måned! De skal lytte til os. De skal kunne få øje på det.

– Og det er hér, du kommer ind i billedet.

Skriv et brev – gerne håndskrevet –  hvor du fortæller om livet med depression. Om din oplevelse af hvad der hjalp dig, eller om den hjælp, du ikke fik men gerne ville have haft. Om dine ønsker for fremtiden eller noget helt tredje. Bare det er din historie. Om brevet er tre sider eller fem linjer langt, er ikke vigtigt. Det vigtige er, at brevet er personligt, og at det handler om dig og din oplevelse af depression.

Når du har skrevet dit brev, så skal du sende det til os, og så bruger vi det måske i vores kampagne. Gør det gerne i dag eller så snart som muligt.

Bemærk, at selvom brevene er personlige, så er de stadig anonyme. Du skal således kun underskrive brevet med dit fornavn. Hvis du også har lyst til at hjælpe os ved at ville kommunikere din historie i pressen, så skriv gerne under med dit fulde navn og dine kontaktoplysninger.

Send dit brev til:
DepressionsForeningenSlagelsegade 1, 3. tv,
2100 København Ø
Att: Breve

Du kan også sende en e-mail på breve@depressionsforeningen.dk .  Vær opmærksom på, at du ved at bruge e-mail ikke længere er anonym. Vi vil gerne kunne fortælle om kampagnen til dig, og andre der deltager.

Vi refunderer gerne portoen (hvis det er vigtigt for dig)
Det koster 12 kr. at sende et almindeligt brev, og vi vil gerne dække din udgift til porto, hvis det er vigtigt for dig. Hvis du noterer dit telefonnummer på et separat stykke papir (kuverten, en post-it eller lignende) og lægger det sammen med brevet, så overfører vi pengene via MobilePay.

Bruger vi dit brev – og hvordan?
Vi kan ikke garantere, at vi bruger dit brev, men du skal selvfølgelig være okay med det, hvis vi gør. Ud over at sende brevene til Folketingets sundhedsudvalg, så vil vi også gerne bruge nogle af dem på vores sociale medier og i vores presseindsats. Husk, at brevene er anonyme.

Hvem ved? Måske er det dit brev, der gør forskellen…

På forhånd tusind tak for din hjælp

– Lad os sammen gøre en forskel. Skriv et brev!