Sommerhøjskole 2022 – Balance i Hverdagen (24.-30. juli 2022)

I 2022 arrangerer DepressionsForeningen sommerhøjskolen ’Balance i Hverdagen’ for 12. år i træk i samarbejde med Nordfyns Højskole. Sommerhøjskolen finder sted på Nordfyns Højskole ved Bogense den 24.-30. juli 2022. Sommerhøjskolen henvender sig til mænd og kvinder over 18 år og er åben for alle interesserede.

’Balance i Hverdagen’ sætter fokus på livet med depression, bipolar lidelse, angst eller stress og giver inspiration, viden og praktiske værktøjer til at håndtere de udfordringer, man ofte oplever i mødet med disse sygdomme. Målet er at give hver enkelt kursist mulighed for at skabe en hverdag med balance – mentalt og fysisk – og kortlægge mulige og realistiske veje dertil.

Aktiviteter for krop og sind
Ugen indeholder mange forskellige aktiviteter og oplevelser, som nærer både krop og sind. Den byder på inspirerende foredrag og værksteder, hvor du kan fordybe dig og dyrke netop det, du brænder for. Den byder også på fysiske aktiviteter, som alle kan være med til, udflugter og masser af fællessang, som løfter humøret og skaber samhørighed. Vi slutter ugen af med en sommerfest med dejlig mad, musik og dans. Nærvær, gode samtaler og fællesskab med ligesindede er den røde tråd, der binder ugen sammen, og omdrejningspunktet er at styrke kursisternes håb, livsglæde og handlekraft.

Afvekslende højskoledage
En typisk dag på sommerhøjskolen kan starte med en gå- eller løbetur eller en morgendukkert i Bogense havn, hvis du har lyst til det. Efter en sund morgenmad samles vi til morgensang, hvor vi sammen synger dagen i gang. Der er foredrag med fokus på hverdagsmestring om formiddagen, og om eftermiddagen deltager du i et værksted. Efter aftensmaden har du mulighed for at deltage i forskellige sociale aktiviteter. Du kan også slappe af eller snakke med dine nye højskolevenner. Vi runder dagen af med fællessang og refleksion over dagens oplevelser.

Fællesskab og alenetid
Sommerhøjskolen har plads til 65 deltagere. Det giver rig mulighed for at møde og udveksle erfaringer med andre, der er i samme situation som dig i et fællesskab præget af åbenhed, nysgerrighed og stor rummelighed. Der er også plads til ro, fordybelse og alenetid, når du har brug for det. Sommerhøjskolen er et frirum, hvor du kan være dig selv sammen med andre og ikke føle dig forkert.

De daglige måltider er en vigtig del af livet og fællesskabet på højskolen. Her mødes vi og fortæller hinanden om dagens oplevelser. Køkkenet på Nordfyns Højskole er kendt for at lave sund og velsmagende mad, både vegetarisk og med kødretter. Har du særlige behov, er de også gode til at tage højde for det.

Værksteder for alle
I løbet af ugen er der forskellige værksteder, der byder på noget for enhver smag. Man følger det samme værksted ugen igennem. I år har du mulighed for at vælge mellem følgende værksteder:

• Smykkeværksted
  • Syng syng syng
  • Nordfyn rundt
  • Outdoor & sport
  • Mindfulness i praksis
  • Ned i kroppen med yoga

I din tilmelding skal du vælge 3 værksteder i prioriteret rækkefølge. Vi bestræber os meget på at opfylde din førsteprioritet. Vi tager dog også forbehold for ændringer, da oprettelse af et værksted kræver et vist minimum af kursister.

Indkvartering
Nordfyns Højskole tilbyder indkvartering i enkeltværelser og dobbeltværelser fordelt på stueplan og første sal, nogle med bad og toilet på gangen og andre med eget bad og toilet. Ved tilmeldingen bedes du anføre, hvilken indkvartering, du ønsker. Har du svært ved at gå på trapper og gerne vil bo i stueplan, bedes du også anføre dette.

Vi forsøger at opfylde dit ønske. Hvis det ikke er muligt, kontakter vi dig.

Dobbeltværelse med fælles bad og wc: 3700 kr.
Dobbeltværelse med eget bad og wc: 4500 kr.
Enkeltværelse med fælles bad og wc: 4700 kr.
Enkeltværelse med eget bad og wc: 5300 kr.

Der er begrænset med enkeltværelser.

Specialkost (+200 kr. pr. uge) – Vegetarkost kræver ikke tillæg.

Frem til 1. april 2022 er det muligt for medlemmer af DepressionsForeningen at få 500 kr. rabat på opholdet. Obs! Hvis du er på overførselsindkomst, er der mulighed for at søge et tilskud til dit sommerhøjskoleophold, takket være støtte fra Arbejdsmarkedets Feriefond. Visse sociale ydelser er dog ikke støtteberettigede fx alderspension, SU, supplerende dagpenge m.fl. Tilskuddet gælder for medlemmer af DepressionsForeningen og uanset værelsestype. Kontakt DepressionsForeningen for at høre mere om denne mulighed.

Tilmelding og betingelser
Tilmelding sker via Nordfyns Højskoles hjemmeside:
Tilmelding

Kort efter modtager du information vedrørende betaling og andre praktiske oplysninger. Ved tilmelding betales 1. rate svarende til 1.000 kr., og det resterende beløb betales senest 1. juni 2022. Det er også muligt at indbetale det resterende beløb i rater efter eget ønske.

Ved afmelding af kurset 6 uger før kursets start eller tidligere tilbagebetales det indbetalte beløb minus 1.000 kr. Ved afmelding senere end 6 uger før kursets start tilbagebetales det indbetalte beløb ikke.

Det er muligt at købe en afbestillingsforsikring ved Europæiske, der dækker afmelding af kurset ved akut sygdom og lignende. Vær opmærksom på at forsikringen skal tegnes senest samtidig med betaling af depositum. Kontakt Europæiske for nærmere information om vilkårene for forsikringen.

Brug for at vide mere?
Har du spørgsmål til højskoleopholdet, kan du kontakte Nordfyns Højskole på kontor@nordfyns.nu eller telefon 64 81 32 80. Du kan også kontakte DepressionsForeningens projektleder Hanne Müller på hanne@depressionsforeningen.dk eller telefon 33 12 47 27.

Facebooktwitterlinkedin