Portrætbillede af Mogens Loenborg.

Tidligere borgmester bliver ny formand for DepressionsForeningen

Foto af Mogens Lønborg ved Rikke Hornbæk Mikuta

Jeg kæmper for dem, som ofte prioriteres til sidst eller for lidt

Mogens Lønborg, der er tidligere Sundheds- og omsorgsborgmester i København, er netop blevet valgt som ny formand for DepressionsForeningen. Han har ikke haft depression selv, men ønsker at hjælpe dem, som ofte bliver prioriteret sidst eller for lidt. Mogens Lønborg, der er nyvalgt formand for DepressionsForeningen, ser det som en gave at arbejde med at forbedre vilkårene for dem, der er ramt af folkesygdommen depression eller har bipolar lidelse. En opgave, der for ham ikke kun handler om at hjælpe den enkelte, men også at se sygdommene i et samfundsperspektiv. – Jeg synes, det er vigtigt, at vi som samfund tilgodeser dem, der virkelig har brug for hjælp. Det gælder i høj grad de psykisk sårbare, der bærer på en sygdom, der er sværere at få øje på for udenforstående. Vi er i DepressionsForeningen talerør for en gruppe af mennesker, der bør prioriteres højere af menneskelige grunde, men også af samfundsøkonomiske, siger Mogens Lønborg, der er cand.scient.pol. og gennem 12 år var sundheds- og omsorgsborgmester i København. Han kan sin statistik og er aktuelt i gang med at revidere en lærebog om emnet, han skrev for en del år siden. Derfor har han også hæftet sig ved, at undersøgelser viser, at de samlede omkostninger ved depression for samfundet løber op i 10 milliarder kroner om året. Det store beløb mener den nye formand er et tegn på, at vi som samfund har en uklog tendens til at udskyde og nedprioritere grupper, der har sværere ved at råbe op på grund af sygdommenes karakter.
  • Et trist og aktuelt eksempel er den nationale psykiatriplan, som vi har ventet på siden regeringen trådte til. Nu er den netop blevet udskudt endnu en gang. Nok har vi haft en sundhedskrise, men krisen har jo også ramt mange danskere på deres mentale helbred. Jeg synes det er en trist afspejling af, at politikerne på Christiansborg har lettere ved at prioritere de fysiske sygdomme.
Mogens har endnu ikke et indgående kendskab til psykiatrien og dens brugere eller dem, som rammes af depression eller har bipolar lidelse, men ikke er i kontakt med psykiatrien. Den dybe viden kan den nye næstformand Mads-Trier Blom hjælpe ham med. Mads Trier-Blom er en rutineret foredragsholder om bipolar lidelse og er et langvarigt medlem af DepressionsForeningens bestyrelse. Mogens Lønborg afløser en anden politiker, Bodil Kornbek, der forinden havde meddelt, at hun ønsker at overdrage depechen som formand til nye kræfter. Privat bor han i Hellerup og har i alt syv børn – fire biologiske og tre papbørn. Når den sidste flytter hjemmefra, vil Mogens Lønborg have haft hjemmeboende børn i 48 år. FAKTA om DepressionsForeningens nye formand Mogens Lønborg er 68 år gammel og oprindeligt fra Fyn. Han er cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet. Han har i sin karriere haft stillinger i finans- og undervisningsministerierne. Efterfølgende har han arbejdet i den private sektor, i en årrække drevet egen rådgivningsvirksomhed og i mere end 30 år undervist på en række universiteter. Mest kendt er han for sit virke som politiker i Københavns Borgerrepræsentation. I alt 12 år blev det til, heraf fire år som Sundheds og omsorgsborgmester. Herfra kommer den interesse for det sociale- og sundhedsmæssige, som Mogens Lønborg nu vil investere i DepressionsForeningen og arbejde for styrket mental sundhed.