Thomas Ørnfeldt Jensen der løber.

Hvad Søren? Kom der lige 11.000 kroner løbende ind?

Det er ikke hver dag, der lander en check på 11.000 kr. i ens postkasse. Men det er lige præcis, hvad der skete hos DepressionsForeningen i starten af oktober. Sammen med checken lå en LEGO-blomsterbuket. ”Hvad Søren… Er checken fra LEGO Gruppen?” Nej, ikke helt, men den kom fra Billund og fra et hjertevarmt menneske med et fantastisk overskud.

Checken var fra Thomas Ørnfeldt Jensen, som er ansat i LEGO Gruppen. I 2020 fik han den idé at gå helt sportsamok. Han ville gennemføre først et halvmaraton, så et helt maraton, så en halv ironman og til sidst en hel ironman – alt sammen inden for det samme kalenderår. Ideen med at kombinere den begivenhed med en indsamling lå bare lige for. I hvert fald for Thomas. I DepressionsForeningen er vi vanvittigt imponerede, og vi tager med stor taknemmelighed vores beskedne hat af for det!

Thomas har selv personlig erfaring med depression, hvilket også er grunden til, at han netop valgte DepressionsForeningen, som modtageren af de indsamlede penge. Thomas har to gange inden for de sidste 15 år været diagnosticeret med depression og været i medicinsk behandling. Selv fandt han en ro og stabilitet i at træne og mærkede, hvordan ”en sund krop påvirker sindet og ligeså den anden vej”. Ved at fokusere på at holde sin krop i gang fik han kæmpet sig ud af mørket begge gange.

– Man har i virkeligheden lyst til at give så mange som muligt et kram og fortælle dem, at tingene bliver om ikke gode igen, så i hvert fald bedre. At der er en eller anden form for lys for enden af enhver tunnel – siger Thomas. For ham ligger der personligt en enorm tilfredsstillelse i at være med til at give noget til andre, som enten før, nu eller senere kommer ud for depression eller anden psykisk lidelse. Så ved at give hans bidrag til DepressionsForeningen føler han, at han samtidig giver en form for kram til mange flere, end det er fysisk muligt for ham at komme i kontakt med.

En anden grund til at det netop var DepressionsForeningen, som Thomas valgte at give til, er foreningens tilgang, hvor man som sygdomsramt eller pårørende mødes og forstås af mennesker, som er eller har været i en situation, der minder om ens egen.

– Der ligger en enorm befrielse og lindring i at vide, at man ikke er den eneste der har det svært. Man føler sig forstået og set på en måde, som, for mennesker uden erfaring med depression, kan være rigtig svær at sætte sig ind i. Med forståelsen og samtalen kommer aftabuiseringen, og det er om noget vigtigt. Aftabuiseringen kan med tiden føre til, at vi i højere grad tør snakke om psykiske lidelser og hvad de betyder og dermed bliver det en selvforstærkende positiv effekt – fortæller Thomas Ørnfeldt Jensen.

Thomas slutter meget beskedent af med at sige, at hvis hans ’lille’ bidrag kan være med til at endnu flere sygdomsramte kan blive set og forstået, så har det været hele hans indsats værd.

Tusind tak for din bedrift og dit bidrag, Thomas. Det sætter vi her på DepressionsForeningen meget stor pris på, og vi vil gøre vores absolut ypperste for at forsætte vores arbejde mod en bedre og bredere forståelse for psykisk sygdom.

Ved årets psykiatritopmøde i København kom Thomas Ørnfeldt Jensen løbende med en check på 11.000 kr. til DepressionsForeningens generalsekretær Morten Ronnenberg Møller. Og så løb han videre.