En flok frivillige står og kigger udover vandet.

Skal du være vores nye frivillige i projekt NATURLIGVIS?

Naturen er tæt på os alle – men måske skal vi have lidt hjælp og inspiration til at komme i gang med at bruge den? – Når vi bruger den, øges både det fysiske og psykiske overskud. Det er tankegangen i projekt NATURLIGVIS. Projektet er specielt målrettet seniorer.

En skræddersyet uddannelse til dig – og til gavn for andre
Friluftsrådet har sammen med 15. Juni fonden givet støtte til et fantastisk projekt, der sættes i gang fra februar 2023 og løber indtil oktober 2024. Med fondsstøtten har vi fået mulighed for at fremme arbejdet med at få seniorer ud i naturen og styrke den psykiske sundhed.

Lige nu leder vi efter fem frivillige, der har en forståelse for psykisk sygdom og mental sundhed, men som også har en interesse for natur. De fem frivillige vil få en unik, kort og skræddersyet naturuddannelse hos Naturvejledning Danmark. Vi får herigennem etableret en gruppe af unikke frivillige med fagligt funderet inspiration til friluftsaktiviteter for seniorer og som samtidig har stor viden om, og erfaring med, psykisk sårbarhed og ældrearbejde.

De fem frivillige bliver en del af et større team på i alt 25, der gennem projektperioden skal bruge deres nye viden til at gennemføre en række nye naturaktiviteter over hele landet. Ud over at styrke de fællesskabsbårne fritidsaktiviteter hos seniorerne og forebygge ensomhed, angst og depression, ønsker vi med dette projekt at give ældre større viden om, at depression ikke er en uundgåelig, naturlig del af det at blive ældre – det er en sygdom, som man kan få hjælp til.

Et samarbejde med Danske Seniorer
Projektet er et samarbejde mellem Danske Seniorer og DepressionsForeningen. Lige nu rekrutterer DepressionsForeningen fem frivillige – én fra hver region – der gerne vil uddannes som Naturinspirator. Uddannelsen vil kvalificere dig til at du kan afholde en række nyudviklede naturaktiviteter, der understøtter både den fysiske velvære og den mentale sundhed i seniorlivet.

Dette får du ud af at deltage

• En kort uddannelse som Naturinspirator. Uddannelsen foregår over 2 dage (den 18 + 19. april 2023) + 3-4 kursusdage i din region. Kørsel, overnatning (eneværelse) og forplejning betales af projektet. Uddannelsen indeholder både elementer af naturvejledning og naturterapi
  • En projektleder der støtter op om dit arbejde. Projektlederen står til rådighed både ved fysisk fremmøde eller over mail/telefon
  • Opfølgende regionale kursusdage. Projektlederen vil regionalt arrangere disse, hvor der inddrages viden om psykisk trivsel i seniorlivet

Vi forventer at du:

• har interesse og erfaring med at bruge naturen: nyde roen, gåture, cykle, fiske, sanke eller lignende. Måske er du endda gammel fuglekigger, spejder, jæger e.l.
  • har interesse i andre menneskers ve og vel og udtrykke naturlig omsorg
  • har evne at skabe ro og trygge rammer, så der åbnes op for sårbarhed
  • tør at tale om det der gør ondt og er svært
  • kan lytte
  • har selvindsigt

Du forpligter dig til gengæld til
Vi forventer, at hver frivillig naturinspirator vil organisere mindre ture med ca. 10 deltagere eller mere ca. 4 gange om året. En tur kan have meget forskelligt ambitionsniveau, men vil oftest tage udgangspunkt i de idéer, som du får gennem uddannelsen. Konsulentbistand, økonomi og støtte vil stå til rådighed for dig. Du vil desuden have støtte fra andre regionale Naturinspiratorer, så I kan gå sammen og organisere i fællesskab.

Kontakt
Er det noget for dig – eller er det noget for en du kender? Så skriv lidt om dig selv og hvorfor du mener, at det lige præcist er dig der skal udvælges. Send dette til michael@depressionsforeningen.dk

Husk også at skrive hvor du kommer fra i landet. Vi har kun én plads i hver region.

Da vi kun har få pladser, vil der kunne være tale om udvælgelse gennem lodtrækning eller et lille online interview i marts måned.