En sol og skyer lige over havet.

Stor bevilling fra Spar Nord Fonden

Med en stor bevilling på 3,2 millioner kroner fra Spar Nord Fonden kan DepressionsForeningen nu forstærke sit arbejde i Nordjylland. Med projektet ”Jeg har det IKKE okay” vil vi styrke oplevelsen af fællesskab, håb og forbundethed for mennesker ramt af psykisk sygdom.

Styrket indsats
Mennesker med depression mangler ofte lyst til og mulighed for at indgå i fællesskaber, hvor de kan tillade sig at være som de er, og have det som de har det. Med det nye projekt Jeg har det IKKE okay vil vi styrke mulighederne for at man som nordjyde, uanset om det er i Brønderslev eller måske Hobro, kan opleve at være en del af et fællesskab. Vi vil gerne hjælpe til, at man trods psykisk sygdom kan finde håb og forbundethed med ligesindede.

En af måderne vi vil gøre det på er ved at skabe flere lokalgrupper i Nordjylland for mennesker ramt af depression, angst, stress og bipolar lidelse. Der skal være kortere til hjælp og fællesskab med ligesindede. Projektet bygger på DepressionsForeningens landsdækkende erfaringer med at skabe lokale fællesskaber, hvor vi skaber et inkluderende rum for refleksion og erfaringsudveksling – men også et rum, hvor vi kan bidrage med større viden om sygdommen så hver enkelt kan opnå bedre sygdomshåndtering.

Projektleder og social café i Aalborg
Projektet starter med ansættelsen af en projektleder, der skal være den drivende kraft lokalt. Ambitionen er over tre år at skabe en bæredygtig struktur for lokalgrupper i Nord- og Midtjylland og etablere en social café i Aalborg, med afsæt i de stærke erfaringer, vi har fra vores sociale café i København. Den ønskede effekt er, at flere lettere kan få hjælp og opleve, at de ikke er alene om at have det sådan – der er hjælp at få.

Så snart projektet går i gang, vil vi fortælle mere. Tak til Spar Nord Fonden for at gøre det muligt.

Andre nyheder

Del nyhed