Podcast:

Lyden af et sund sind

DepressionsForeningens podcast: “Lyden af et Sundt Sind” giver et indblik i: “Hvordan er det at leve med psykisk sygdom?”, “Hvad er depression og bipolar lidelse?”, og “Hvilken betydning har det for mennesker og deres hverdag?”

Med podcasten ønsker vi at skabe et intimt rum, som vores lyttere føler sig trygge i, hvor der er plads til alle. Vi bringer dig personlige fortællinger og viden fra eksperter – om bl.a. årsager, symptomer, behandlingsmuligheder, og hvordan man håndterer depression og bipolar lidelse i hverdagen.

Lyt til vores podcast: Lyden af et Sundt Sind” via din foretrukne podcast-app.
Klik på én af disse for at lytte nu:

Deprimeret med Dorset

DepressionsForeningen er stolte af at præsentere vores podcast ‘Deprimeret med Dorset’, som vi har udgivet på Radio24syv som radio og podcast.

Klik dig ind på afsnittene herunder, og lyt med, hvis du kunne tænke dig at få inspiration til en hverdag, hvor depression eller bipolar lidelse er inde på livet.

Tak til alle de dejlige mennesker, der deler deres historier i podcasten, tak til de dygtige forskere og tak til vores vores værter komiker Sebastian Dorset og journalist Iben Foss.

Afsnit 1: Introduktion

Sebastian Dorset og Iben Foss har begge lidt af depressioner.

Sebastian forsøgte at tage sit eget liv – hvilket heldigvis mislykkedes, og Iben fik behandling i psykiatrien. Undervejs blev de gode til henholdsvis at spille pool og at brodere.

Afsnit 2: Motion

Det er en gammel traver, at motion og gåture hjælper på humøret. Men passer det, og i så fald hvorfor? Iben tager på tur
med Hanne, som har haft depressioner og angst, og så får vi besøg i studiet af Pernille Højman, seniorforsker hos Center for Inflammation og Metabolisme ved Rigshospitalet.

Afsnit 3: Søvn

Dårlig søvn er en af hyppig følgesvend, hvis man har en psykisk sygdom. Mads Trier Blom lider af bipolar lidelse, og én af hans metoder til at holde sygdommen i skak er søvn. Poul Jennum, der er overlæge og leder af Dansk Center for Søvnmedicin på Rigshospitalet, gør os klogere på søvnen og dens effekter.

Afsnit 4: Mindfulness

Mindfulness har længe været det nye sort indenfor stresshåndtering og psykiske sygdomme. Men hvad er det overhovedet, og hvorfor skulle det hjælpe? Vi møder Alma, som har fire diagnoser og bruger mindfulness til at få det bedre, selvom hun egentlig hader begrebet mindfulness. I studiet får vi desuden besøg af Lone Overby Fjorback, speciallæge i psykiatri og leder af Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet

Afsnit 5: Smil og vær glad

I dette afsnit møder vi Heidi og Thea, hvis metoder bevæger sig inden for det positive: nemlig at smile og at skrive søde ting til sig selv. Vi spørger professor og leder af Center for Neuropsykiatrisk Depressionsforskning, Poul Videbech, om hvad metoderne gør ved hjernen.

Afsnit 6: Depressionshunden Hugo

Sebastian kalder sin hund Hugo for sin “depressionshund” for Hugo opmuntrer Sebastian, når han er deprimeret og skaber faste rammer i hverdagen med gåture og fodring. Men hvad er det dyr gør ved os mennesker og vores humør? Det vil seniorforsker på Institut for Husdyrvidenskab, Aarhus Universitet, Karen Thodberg, fortælle om.

Afsnit 7: Chilli Con Carne og Spil

Når man er ramt af en psykisk sygdom, går det ofte ud over ens kognitive evner, f.eks. hukommelsen, ligesom det kan være svært ved at overskue dagligdags gøremål. Frode Benedikt Nielsen bruger spil på mobiltelefonen til at forbedre sin hukommelse, mens Annie har en fast rute i supermarkedet og skudsikker opskrift på chili con carne, så indkøbsturen bliver overkommelig.
I studiet får vi besøg af Mette Marie Støttrup, Ph.D. studerende på Center for Neuropsykiatrisk Depressionsforskning, som arbejder med træning af kognitive forstyrrelser efter depression.

Afsnit 8: Musik

I seriens sidste afsnit taler vi med Michael Christophersen og Merete Lysgaard Hansen som bruger musik til at holde de mørke tanker for døren. Derudover aflægger vi visit i laboratoriet på centeret ‘Music in the Brain, Aarhus Aarhus Universitet i selskab med Elvira Brattico, der forsker i musiks påvirkning af hjernen.

Denne podcast er produceret af DepressionsForeningen med tilrettelæggelse, optagelse og klip af Iben Foss, Nikolaj Kirk og Sebastian Dorset. Podcasten er udgivet via Radio24syv.

“Deprimeret med Dorset” er et samarbejde mellems Spar Nord Fonden, Lemvigh-Müller Fonden og 15. Juni Fonden.

Idé af DepressionsForeningen – Kasper Tingkær og Iben Foss. Sammendrag blev også sendt live på Radio24syv kl. 19, d. 5. aug. til 9. aug. 2019