Opråb til poltikerne: 63 danskere får depression hver dag!

Camilla Dreiøe er en af mange

En af de mange, der medvirkede til at fortælle politikerne om, hvad depression er for dem, er 33-årige Camilla Dreiøe fra Sundby.

Hvordan oplever du det at have depression?
Camilla Dreiøe: Jeg har kronisk depression og jeg har været smidt rundt i systemet mange gange inden jeg endelig blev diagnosticeret som kronisk depressiv.

Jeg blev sygemeldt og mistede mit arbejde og kunne ikke komme i behandling, før jeg blev indlagt på psykiatrisk skadestue i Sundby. Det var hårdt at være sygemeldt i 2½ år og blive sendt rundt til 5 forskellige afdelinger med nye udredninger og behandlinger.

Jeg endte på Riget, på afdelingen for affektive lidelser, hvor overlægen endelig kunne finde en løsning for mig. Jeg udviklede undervejs også social angst, som jeg stadig arbejder på.

Jeg er taknemmelig for at have fået hjælp, men kan ikke lade være med at tænke på alle dem, der ikke bliver indlagt, som ikke kan få den hjælp de behøver da mange ventelister til psykisk hjælp lyder på 1 år.

Camilla fortæller sin historie i Aftenshowet
Som Camilla skriver, har hun social angst oven i sin depression. Derfor var det også en endnu større overvældelse for hende, at skulle finde modet til at stå frem i primetime i DR Aftenshowet. Men hun gjorde det – og hun gjorde det med en stor styrke og en kæmpe autenticitet og ærlighed, som vi i DepressionsForeningen er så imponerede over. Og glade for. Det betyder nemlig alverden, at vi tør tale om depression. I Camillas tilfælde – og i langt de fleste tilfælde – får man ikke fornemmelsen af, at Camilla lider af depression. Det er en skjult sygdom og det gør det sværere at komme til livs.

Jo mere frem i lyset vi kan få sygdommen og jo stærkere en debat vi kan få om psykisk sygdom, des bedre for den mentale sundhed. Tak til Camilla og alle jer der bidrog eller læser med.

Se Aftenshowet fra d. 11. oktober 2023
Klik her eller på billedet ovenfor for at se Anders Lund Madsen, Camilla Dreiøe og hundreder af breve fra mennesker med depression – i Aftenshowet:

• Introen – 1 min. og 58 sek. inde i Aftenshowet
  • Selve indslaget – 26 min. og 37 sek. inde i Aftenshowet.