Ældre kvinde sidder og nyder naturen på en bænk.

Støtte til bedre mental sundhed for ældre via øget brug af naturen

Det var en tidlig julegave DepressionsForeningen modtog, da vi fik besked om, at PROJEKT NATURLIGVIS – livsglæde i seniorlivet er blevet tildelt 1,5 millioner kroner i støtte fra Friluftsrådet. Projektet er et samarbejde mellem de tre organisationer: Danske Seniorer, Naturvejledning Danmark og DepressionsForeningen. Målet er, at op mod 1000 seniorer vil deltage i nye friluftsaktiviteter tilrettelagt særligt for folk der døjer med mental mistrivsel.

Ideen med projektet er skabe bedre mental og fysisk sundhed gennem øget brug af friluftsliv blandt seniorer, der er ramt af depression – eller i risiko for at blive det. Både Danske Seniorer og DepressionsForeningen har oplevet, hvordan Corona-nedlukningen har medført øget isolation og forværring af psykisk sygdom. Det har dog været tilladt at mødes udendørs, og derved har mange fået øjnene op for, hvad og hvor meget naturen faktisk kan give os. Vi tror, at vi med et kompetenceløft hos udvalgte frivillige vil se, at naturen kan skabe nye mere målrettede aktiviteter i forhold til både interesse og funktionsniveau, så flere ensomme og udsatte seniorer deltager.

Naturinspirator

På landsplan vil projektet uddanne 25 frivillige som Naturinspiratorer. Og hvad er en naturinspirator? – Det er ”light” udgave af naturvejlederuddannelsen, hvor du lærer at arbejde med naturformidling.

Natur inspiratorernes opgave vil være at udvikle initiativtagere til aktiviteter, der understøtter den mentale sundhed. Der arbejdes med aktiviteter, der direkte eller indirekte arbejder med psykisk velvære og forebygger angst og depression, blandt andet ved at knytte nye kontakter og skabe nye lokale fællesskaber. I projektet indgår også oplysning og psykoedukation om depression hos seniorer samt mulighed for individuelle samtaler og vejledning.

De nye fællesskaber skal derudover forsøge at række ud til andre lokale institutioner og foreninger, eksempelvis skoler, plejecentre, spejdere og mange andre.

Målgruppen for projektet er mennesker, der kan opleve ensomhed og dårlig psykisk trivsel i den tredje alder.

Projektet løber i halvandet år fra foråret 2022 til efteråret 2023. Under projektperioden anslås det, at op imod 1500 ældre mennesker vil deltage i de nye friluftsaktiviteter. Det er håbet og ambitionen at der efterfølgende hvert år vil være 6-800 deltagere i friluftsaktiviteter, der tager afsæt i projektet.