Folk holder picnic.

Vil du gerne gøre noget med og for andre?

Har du lyst til at arrangere ture i dit lokalområde og gøre noget meningsfuldt for og sammen med andre mennesker? Har du lyst til at mødes med andre ligesindede, udveksle erfaringer og få en god oplevelse sammen. Så er DepressionsForeningens samværsaktiviteter måske noget for dig!

Hvad er samværsgrupper og -aktiviteter?

DepressionsForeningen sætter fokus på kampen mod ensomhed ved at bringe folk sammen i fællesskaber om eksempelvis at gå en tur eller andre aktiviteter sammen med andre. Når man er omgivet af ligesindede, er der en stor forståelse uden man behøver at forklare sin situation. For mennesker med depression og bipolar lidelse kan det jo netop være svært at komme ud ad døren og få nye oplevelser og bekendtskaber, hvilket kan medføre en følelse af isolation og ensomhed.

Hvad får du ud af det som deltager?

• Positive oplevelser og motion uden at skulle planlægge noget
  • Socialt samvær med ligesindede og muligvis nye venskaber
  • Erfaringsudveksling og måske nye redskaber til at håndtere din sygdom

DepressionsForeningen søger nye frivillige til lokale samværsaktiviteter

DepressionsForeningen søger løbende nye frivillige, som har lyst til at arrangere lokale ture for mennesker ramt af depression eller bipolar lidelse samt pårørende. Ideen er at skabe små lokale fællesskaber, hvor du som deltager kan få positive oplevelser i selskab med ligesindede. Det er dokumenteret, at fællesskab og dét at tale med andre modvirker depression og hjælper til bedring.

Som frivillig på vores samværsaktiviteter kan du være med til at skabe et rummeligt fællesskab for dig selv og de andre deltagere. Samværsaktiviteterne er baseret på socialt samvær, og det er derfor op til dig, hvad du har lyst til at arrangere, og hvor tit det skal være. Du kan fx planlægge madlavning over bål, en brætspilaften, museumsbesøg eller en løbetur i en hyggelig skov. Der er ikke som sådan faste krav til selve aktiviteten, så hvis du elsker at gå ture i skoven, så er det også fantastisk. En fast

gåtur med hyggelige ruter sammen med andre kan nemlig skabe stor værdi og glæde hos mange, som har det svært.

Din rolle vil bestå i at:

• Arrangere ture/aktiviteter i dit lokalområde
  • Hjælpe alle deltagere til at få en god og rar oplevelse
  • Bidrage til fællesskabsfølelsen og sikre at alle inkluderes
  • Være lyttende, nærværende og rummelig

Som frivillig får du:

• Erfaring med at støtte mennesker, som har det svært
  • Erfaring med at planlægge og arrangere sociale ture
  • Indsigt i livet med depression og bipolar lidelse
  • Mulighed for at blive en del af et større, engageret fællesskab i DepressionsForeningen

Lyder det som noget for dig – eller vil du høre mere? Så kontakt DepressionsForeningen på sekretariat@depressionsforeningen.dk. Du kan også ringe til os på 33 12 47 74 hverdage mellem kl. 13.00 og 16.00.