Bliv frivillig

Bliv gruppeleder i en selvhjælpsgruppe i Aarhus

–  og gør en stor forskel for mennesker ramt af depression

Har du lyst til at skabe et fortroligt og tillidsfuldt rum, hvor mennesker med depression mødes, udveksler erfaringer og støtter hinanden? DepressionsForeningen søger lige nu en gruppeleder til vores selvhjælpsgruppe i Aarhus.

Som deltager i en selvhjælpsgruppe kan det være en stor øjenåbner at opdage, at andre har det på samme måde som én selv. Mange deltagere oplever også, at det er utroligt givende at tale med andre om det, der er svært. Man hjælper nemlig både sig selv og andre. Selvhjælpsgrupper er derfor en vigtig del af DepressionsForeningens lokale arbejde.

Som gruppeleder har man ansvar for at:

• Skabe trygge rammer for gruppens møder
  • Facilitere støttende samtaler mellem deltagerne
  • Gøre lokalet klar og sørge for drikkevarer
  • Besvare henvendelser fra interesserede deltagere og tage godt imod nye deltagere
  • Være med til at udbrede kendskabet til tilbuddet i dit lokalområde

Vi leder efter dig, der:

• Er rummelig, nysgerrig og har overskud til at støtte andre
  • Både kan arbejde selvstændigt og koordinere med DepressionsForeningens sekretariat via tlf., mail og online møder
  • Kan se sig selv i DepressionsForeningens værdier og arbejde ud fra foreningens retningslinjer
  • Kan blive hos os i minimum et år

Selvhjælpsgrupperne arbejder ud fra en peer-to-peer tilgang. Som udgangspunkt søger vi derfor efter gruppeledere, som har erfaring med depression, enten fra sig selv eller nærmeste pårørende. Man kan dog også blive gruppeleder på baggrund af faglig erfaring med at tale med mennesker i en svær situation. Selvhjælpsgrupperne er ikke et behandlingstilbud, men et godt supplement til behandling.

DepressionsForeningens frivillige gruppeledere arbejder så vidt muligt sammen to og to, så man har en at dele opgaver og sparre med. Gruppen for depressionsramte i Aarhus har allerede en fungerende gruppeleder, så vi søger en kollega til ham. Gruppen mødes hver hver anden onsdag i ulige uger kl. 17-19.

Som gruppeleder får du:

• Et introduktionskursus til rollen som gruppeleder
  • Adgang til at deltage i DepressionsForeningens kurser og arrangementer for frivillige
  • Støtte og sparring med projektleder fra DepressionsForeningens sekretariat
  • Et netværk af engagerede og kompetente frivilligkollegaer
  • Meningsfuldhed ved at kunne være der for andre, som har brug for det
  • (Mere) indsigt i psykisk sygdom

Noget for dig?
Hvis du tænker det kunne være noget for dig, så ansøg ved at udfylde formularen nedenfor. Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Hanne på hanne@depressionsforeningen.dk eller 53 52 18 38.

Vi glæder os til at høre fra dig:-)