Tre frivillige smiler til kameraet.

Bliv frivillig på DepressionsForeningens sommerhøjskole

… og få en dejlig højskoleuge på det smukke Fyn, mens du gør en forskel for andre

DepressionsForeningen holder vores årlige sommerhøjskole i samarbejde med Nordfyns Højskole ved Bogense. Derfor søger vi et fantastisk hold af frivillige til at hjælpe os med at få højskolen i luften.

Som en del af frivilligholdet gør du en stor forskel for mennesker, der er ramt af depression eller bipolar lidelse og deres pårørende. Du oplever, hvordan mennesker kan blomstre op, støtte hinanden og udvikle et stærkt fællesskab på bare en uge.

Sommerhøjskolen finder sted den 30. juni – 6. juli 2024. Frivilligholdet mødes på Nordfyns Højskole lørdag den 29. juni til de sidste forberedelser. Inden sommerhøjskolen afholder vi også et forberedende møde en lørdag eller søndag i maj/juni.

Som frivillig får du:

• En vaskeægte højskoleuge med fællesskab, fællessang, lækker mad og mange dejlige oplevelser
  • Indsigt og læring fx via spændende foredrag, samtaler og erfaringsudveksling
  • Glæden ved at være med til at organisere noget stort og få det til at køre
  • Vished om at du kan meget mere, end du tror – og endnu mere sammen med andre
  • Fri overnatning, forplejning og transport til og fra højskolen. Du får også dit eget værelse og en fridag i løbet af højskoleugen

Frivilligholdets arbejdsopgaver
Sammen med to medarbejdere fra DepressionsForeningens sekretariat står frivilligholdet for at skabe gode rammer for et højskoleophold, hvor deltagerne føler sig velkomne, trygge og inkluderede. Det indebærer en uge fyldt med afvekslende, meningsfulde og til tider udfordrende opgaver.

Vigtige opgaver er fx at:

• Vise omsorg for deltagerne og bidrage til, at alle har det godt og kommer med i fællesskabet – og have øje for dem, der har brug for en hjælpende hånd.
  • Lede morgenaktiviteter fx cykelture med morgenbadning eller gå- og løbeture.
  • Hjælpe med praktiske opgaver fx at sætte stole frem til foredrag, kopiere materialer, få teknikken til at virke, lave diverse lister, sætte flueben ved opgaver og træde til, hvor der er behov for hjælp.
  • Planlægge og organisere aftenaktiviteter fx boldspil, gåture, brætspil, bålaften og fredagens fest
  • Fotografere ugens deltagere og aktiviteter og lave billedeshow om dagens oplevelser

Vi forventer at du:

• Har et godt humør, energi til lange dage og en smittende begejstring
  • Er empatisk, god til at lytte og rumme forskellighed
  • Er god til at skabe relationer og kommunikere med mange forskellige mennesker
  • Kan bidrage til at skabe et godt samarbejde og sammenhold blandt de frivillige og medarbejdere fra DepressionsForeningen og Nordfyns Højskole
  • Har overblik og træder til, når der er mange bolde i luften og brug for dig
  • Er ansvarsfuld, kan stå tidligt op, møde til tiden og overholde aftaler

At være frivillig på sommerhøjskolen er krævende, for det forventes, at du er på og til rådighed og har fokus på højskolens deltagere. Som frivillig står du også for en række opgaver og aktiviteter i løbet af ugen, og du skal tage del i stort og småt, så alle – deltagere såvel som frivillige – får et godt højskoleophold. Vi ved også, at Superman kun findes på film og tager derfor hensyn til de særlige behov, du måtte have.

Vil du have chancen for en unik sommeruge?
Så send os en ansøgning, hvor du beskriver:

• Hvorfor du gerne vil være frivillig på sommerhøjskolen
  • Hvad du brænder for og er god til
  • Hvilke af de ovenstående opgaver, du især ser dig selv i

Frivilligholdet løfter en bred vifte af opgaver, så der er brug for forskellige mennesker og kompetencer. Måske er det lige netop dig, vi står og mangler!

Sådan ansøger du
Du sender din ansøgning til projektleder Hanne Müller på hanne@depressionsforeningen.dk. Ansøgningsfristen er løbende, og samtaler afholdes løbende.

-Det er meget, meget smukt at understøtte og opleve, at deltagerne inspireres, udfordres, blomstrer, undres, glædes, danner venskaber og genfinder en lille flig af alt det gode i livet.

Tidligere frivillig på sommerhøjskolen

Andre nyheder