Sct. Hans Museum og Kirke

Foto: Ramblersen2, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Rundvisning og tur til Sct. Hans Museum og kirke
– tirsdag d. 12. september kl. 15-17:30

Kom med og hør og oplev psykiatriens omskiftelige, voldsomme historie og enorme udvikling. Nye behandlingsmetoder og helt andre forhold er blevet tilkæmpet.

Afholdte fortællere
Rundvisningen guides af to særdeles afholdte fortællere, Michael Wichmann Pedersen fra Depressionsforeningen og Karin Garde fra Sankt Hans Hospital.

Dramatiske forandringer
Bare i løbet af de seneste 25 år har forandringerne være dramatiske. Sct. Hans Hopital er danmarks ældste
og største psykiatriske hospital. Kom og se kunst, hør om forskelsbehandling alt efter social klasse – menneskesyn og udviklingen i vores forståelse af sindets mekanismer.

Bindesbøll
Bygningerne er tegnet af den kendte guldalderarkitekt Gottlieb Bindesbøll – der også tegnede bl.a. Thorvaldsens Museum. Sct. Hans ligger vidunderligt med udsigt til Roskilde Fjord og omgivende parker og skove.

Mødested: Roskilde Havn ved roklubben. Det er muligt at parkere ved Roskilde Havn. Hvis du kommer med offentlig transport, kan du tage bus 202A (retning mod Margrethehåb) fra Roskilde station.

OBS: Vi går i samlet flok igennem byen mod Sct. Hans. kl. 15:00
Vi får en rundvisning på museet og ser kirken, der er tilknyttet det gamle hospital.
Vi slutter kl. 17:30, hvor man kan gå tilbage til havnen eller tage bussen hjem.

Gratis for medlemmer af DepressionsForeningen. Pris 35kr, for ikke medlemmer.
Betaling til mobilepay: 284825 eller kontant på dagen.
Begrænset antal deltagere.

Husk: Påklædning efter vejret, gode sko og en flaske vand til turen
Bemærk: Turen er ikke egnet for gangbesværede.

Værter på dagen: Michael Wichmann Pedersen (gåtur og psykiatrihistorie) og Karin Gaarde omviser på museet.

– Tilmeld dig ved at udfylde formularen nedenunder: