En papirbåd flyder på vand.

Bliv frivillig telefonrådgiver ved DepressionsLinien

… og gør en forskel for mennesker berørt af depression og bipolar lidelse

Når man bliver ramt af depression eller bipolar lidelse kan usikkerhed og mange spørgsmål dukke op. Som frivillig rådgiver kan du gøre en stor forskel for mennesker, der står i en svær situation. Du kan støtte dem i at dele det, der er svært, få øje på muligheder og holde fast i håbet om et godt og meningsfyldt liv. Er det noget for dig? Så er du måske en af DepressionsLiniens nye rådgivere!

DepressionsLinien yder gratis, anonym telefonrådgivning til mennesker berørt af depression eller bipolar lidelse – både ramte og pårørende. Rådgivningen har åbent alle hverdage kl. 19-21.

Hvem leder vi efter?
På DepressionsLinien arbejder vi ud fra en peer-to-peer tilgang. Derfor skal du som rådgiver have erfaringer med depression eller bipolar lidelse, enten fra dig selv eller dine nærmeste pårørende. En relevant faglig baggrund og/eller erhvervserfaring, i forhold til at tale med mennesker i en svær situation, er klart et plus, men ikke et krav.

Som rådgiver skal du:

• Være fyldt 28 år
  • Have let ved at udvise empati og anerkendelse
  • Være god til at lytte og stille nysgerrige, opklarende spørgsmål
  • Være rummelig, psykisk robust og have overskud til at støtte andre
  • Tage to vagter af to timers varighed om måneden
  • Deltage i min. to af fire kursusdage om året
  • Være indstillet på at arbejde ud fra DepressionsForeningens retningslinjer og værdigrundlag

Hvad får du?
Som rådgiver oplever du, hvor meningsfuldt det er at bruge din egen viden og erfaringer til at støtte andre mennesker. Du lærer at guide en samtale, styrker dine evner til at lytte, stille spørgsmål og skabe refleksion, og du bliver i stand til at håndtere svære samtaler.

Du kommer på et introduktionskursus, inden du begynder i rådgivningen. Derudover afholder vi fire kursusdage om året til erfaringsudveksling og efteruddannelse, så du bliver godt klædt på til samtalerne. DepressionsForeningen betaler selvfølgelig for transport og forplejning i forbindelse med introduktionskursus og kursusdage. Du får støtte og opfølgning i det rådgivende arbejde og bliver en del af et stærkt og engageret frivilligfællesskab, hvor tilgangen er, at man aldrig bliver færdig med at lære. Du får en telefon stillet til rådighed, besvarer opkaldene hjemmefra og bevarer din egen anonymitet.

Noget for dig?
Har du lyst til at søge om at blive rådgiver på DepressionsLinien, så kontakt projektleder Hanne Müller på hanne@depressionsforeningen.dk eller telefon 5352 1838 og få vores ansøgningsskema tilsendt. Læs mere om DepressionsForeningen her på vores hjemmeside