En skikkelse af en person, Lyden af et Sundt Sind.

Ny podcastkanal i DepressionsForeningen

Hvordan lyder et sundt sind? Med en stor donation fra TrygFonden har DepressionsForeningen fået mulighed for at udvikle de første 20 episoder af det, der skal blive til vores nye podcastkanal. ”Lyden af et sundt sind” hedder projektet, hvor vi får en masse spændende mennesker i tale for at gøre os klogere på depression og bipolar lidelse.

Du kan fx komme til at høre livsberetninger fra forfattere, nyt fra videnskaben, beretninger fra psykiateren og gribende oplevelser fra folk, der har været ’hele turen igennem’ og er kommet ud på den anden side – endda med stor succes.

– Ideen med projektet er at styrke viden om depression og bipolar lidelse ikke kun blandt mennesker, der lider af sygdommene, men også i den brede befolkning. Depression og bipolar lidelse rammer alle befolkningsgrupper, og derfor det nødvendigt, at vi bruger en bred palet af redskaber til at nå ud til mange og udbrede oplysninger om sygdommene, siger generalsekretær Morten Ronnenberg.

– Hver fjerde dansker lytter til en podcast en gang om ugen, og det er et medie, der er på vej frem. Derfor vil vi bruge podcasts til både at skabe oplysning og være med til at afstigmatisere, hvad det vil sige at have haft en tid med psykisk sygdom – og måske stadig leve med den, siger han.

Podcastepisoderne udføres i samarbejde med virksomheden hearHear, der har rig erfaring med at lave podcasts på sundhedsområdet. Første serie af 10 podcasts kommer til foråret, og det kan allerede nu afsløres, at de ikke kommer til at handle om corona. Derimod bliver der historier, som man kan læne sig op ad og spejle sig i – fx om den selvstændige, der gik ned med flaget og virksomheden, men fandt en vej væk fra afgrunden og nu har startet ny virksomhed, og ved hvordan han passer på sig selv.

Der bliver også samtaler med filosoffen og eksperten, der giver os overblikket over, hvor vi er med forskningen i depression, eller med den kendte, der fortæller, hvordan det er at være en offentlig person og bryde sammen.

– Vi bruger podcasten som medie, fordi det er brandgodt til at fortælle historier. Med en podcastkanal kan vi skabe et intimt rum, som lytteren føler sig tryg i, og som kan videregive en alsidig viden om sygdommen. Den kan være med til at skabe et lytterfællesskab, fortæller Anders Guldberg, stifter af hearHear.

For læserne og lytterne bliver der også en lejlighed til at være med. Meget snart inviterer vi til en novelle-konkurrence, hvor alle, der har lyst, inviteres til at skrive en novelle og få den lavet som en podcastepisode. Emnet skal selvfølgelig handle om depression eller bipolar lidelse på en eller anden måde. Vil du høre mere om konkurrencen, så hold øje med nyhedsbrevet eller skriv til podcast@depressionsforeningen.dk.