Frivillige hygger i naturen.

Fint samvær trods regn og slud

Det var egentlig tænkt som en forårsaktivitet med høj blå himmel og fuglesang. Vejrguderne ville det imidlertid lidt anderledes. Det var hundekoldt, det regnede og slud blev det også til. Så kan det være svært at tænde bål og hygge sig med en gåtur.

Men det holdt ikke Caroline og et dusin deltagere tilbage. I højt humør holdt de premiere på en af DepressionsForeningens nye initiativer – ’samværsgrupper’. Med samværsgrupperne vil DepressionsForeningen styrke mulighederne for at vi gør noget sammen, får en oplevelse og mærker et fællesskab. Måske er det noget for dig eller nogen du kender? Se nedenfor.

Bål, møgvejr og HC Andersen med kakao til
Søndag eftermiddag mødtes Caroline med et dusin friske deltagere, der stillede op på Amager Fælled selv om morgenen startede med sne og vejrudsigten kunne skræmme enhver hjem under dynen.

Caroline Christjansen er frivillig i DepressionsForeningen og havde fundet på et både sjovt og sundt frilufts-koncept: Rute til ro på Amagerfælled, bål, varm kakao og højtlæsning fra H. C. Andersens eventyr. Deltagerne var både medlemmer og ikke-medlemmer, børn og voksne.

– Det gik faktisk virkelig godt, sagde Caroline, næsten overrasket, da vi spurgte hende bagefter. Hun havde slæbt et halvt ton brænde, 4 bålgryder, optændingsgrej, en stor og flot H.C. Andersen bog, kakao, krus og meget mere med i rygsæk og på cyklen. Ideen med samværsaktiviteterne er at supplere DepressionsForeningens selvhjælpsgrupper med et aktivt

fællesskab, hvor vi også kommer ud og gør og oplever noget sammen. Turen gennem Rute til Ro på Amager Fælled var premieren, og det er dejligt, når ting lykkes.

– Det der betød mest for mig var egentlig, at nogen fortalte, at jeg havde gjort deres dag meget bedre. Én fortalte, hvordan den her tur var lige præcis dét, hun havde brug for. Hun stod midt i en svær og sammensat situation med udbrændthed og depression, beretter Caroline.

– Folk virkede som om, det havde gjort en forskel for dem at komme ud, få en naturoplevelse og mærke et fællesskab, som for nogle har været langt væk under coronatiden.

Klaus fra selvhjælpsgruppen i København og Mynte fra bipolargruppen (også København) fortalte om hver deres gruppe og lidt om DepressionsForeningen i øvrigt. Det betød, at nye deltagere fik øjnene op for, at man faktisk kan finde ligesindede og der er både hjælp, viden og fællesskab at finde gennem DepressionsForeningen. Mynte vejledte en lille 3 minutters fælles-meditation til slut – og der blev i løbet af turen også fundet tryghed til fortrolige samtaler og tilsyneladende faktisk nye relationer.

Vil du med på tur? Eller vil du være frivillig?
Næste tur bliver i Hillerød inden for de næste par uger. Hold øje med DepressionsForeningens Facebook for nyt om tid og sted. Har du en ide til en tur i dit lokalområde, så er du mere end velkommen til at skrive til os.

Har du lyst til at være frivillig på samværsaktiviteter, så sig endelig til. Vi har altid brug for flere, og vi er et fællesskab, der vokser. Skriv til Caroline@depressionsforeningen.dk eller ring til sekretariatet på 33 12 47 27 mellem kl. 13 og 16.