Gør en forskel.

Gør en forskel: Støt borgerforslag om sagsbehandlingsgaranti for syge

Et nyt borgerforslag vil sikre syge borgere ens sagsbehandling i alle landets kommuner. Bag forslaget står jurist Louise Schelde Frederiksen og hendes familie. Støt forslaget allerede nu. Del gerne på alle måder – så når vi de 50.000 stemmer inden deadline 10. maj.

Læs mere og støt forslaget her

Louise Schelde Frederiksen udtaler:
’Syge skal have en sagsbehandlingsgaranti med nationale tidsfrister for afklaring af arbejdsevne. Dertil tværfaglig kvalitet i sagsbehandlingen. Det skal med andre ord ikke være muligt at fastholde borgere i formålsløse afklaringsforløb år efter år. Vi håber, at vi får 50.000 elektroniske underskrifter, så forslaget kan blive fremsat som beslutningsforslag, behandlet og stemt om i Folketinget’.

Da Louise var ung, blev hendes far alvorligt sygemeldt pga. stress, der udviklede sig til invaliderende psykisk sygdom. For faren blev det starten på en årelang kamp med jobcentret, mange arbejdsprøvninger og et pres, der truede med at tage livet af ham, indtil han endelig fik tilkendt førtidspension.

Motiveret af farens oplevelser læste Louise til socialrådgiver og senere jurist. I dag arbejder hun især med social- og beskæftigelsesområdet og med at støtte og rådgivere borgere, der kommer i klemme i systemet.

Indholdet i borgerforslaget
Borgerforslaget indebærer at indføre nationalt fastsatte tidsfrister for afklaring af arbejdsevnen frem mod afgørelse om et mere permanent forsørgelsesgrundlag. Forslaget indeholder også et krav om kvalificeret tværfaglig sagsbehandling, herunder løbende lægefaglig kvalificering.

DepressionsForeningen håber, at du har lyst til at skrive under på borgerforslaget og dermed være med til at sikre bedre sagsbehandling for syge borgere. Du skal blot bruge et par minutter og dit NemID. Borgere uden NemID kan downloade en papirblanket, der udfyldes og sendes til Folketinget.

Andre nyheder

Del nyhed