Hånd rækker ud efter snefnug.

Hjælp til dig – Psykisk sårbarhed i en tid med corona

Coronakrisen er en udfordring for mange mennesker, og vores trivsel påvirkes af de mange uvisheder og begrænsninger. At holde fast i en struktureret hverdag kan være særligt vigtigt for mennesker med psykisk sårbarhed. Derfor har Sundhedsstyrelsen lavet tre pjecer med gode råd til at håndtere hverdagen under corona-nedlukningen: En til unge, en til ældre og en til mennesker med psykiske lidelser og deres pårørende.

I DepressionsForeningens sekretariat har vi kigget nærmere på den pjece, der er målrettet psykisk sårbare, men du kan finde de andre pjecer her.

Mental sundhed under corona
Hverdagen er vendt på hovedet af restriktioner og begrænsninger, og det påvirker vores humør, mentale sundhed og generelle trivsel. Husk dig selv på, at det er helt normalt at være påvirket af situationen. Vi er mange, der synes at denne periode er lang og svær – men husk på, at der er håb forude, og at det nok skal blive godt igen.

Styrk din trivsel og kom godt igennem nedlukningen
Sundhedsstyrelsens har udformet tre råd til, hvad du selv kan gøre i denne periode:

1. Hold kontakten og snak med andre mennesker om dine bekymringer
  2. Hold fast i dine rutiner og planlæg din hverdag med aktiviteter, der gør dig glad
  3. Sørg for at få stimuleret din hjerne, bevæget din krop og få frisk luft

Er du pårørende til en med psykisk sårbarhed?
Hvis du er pårørende til en person med psykisk lidelse, så er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe personen godt igennem tiden med coronarestriktioner:

• Vis at du er til rådighed, gerne vil lytte og bruge tid på din pårørende
  • Snak med hinanden om bekymringer, svære følelser og eventuel mistrivsel
  • Tag initiativ til at lave fysiske udendørsaktiviteter sammen
  • Støt din pårørende i at forstå og begrænse nyhedsstrømmen
  • Husk at passe på dig selv og ikke tage et for stort ansvar på dine skuldre

Pas på jer selv og hinanden i denne tid – og husk på at du altid kan tage kontakt til psykiatrien eller egen læge for hjælp (også under nedlukningen). Du er også meget velkommen til at ringe til DepressionsLinien på 33 12 47 74.

LÆS OG DOWNLOAD SUNDHEDSSTYRELSENS PJECE HER

Andre nyheder