En hånd der holder fire små svampe.

Lovende resultater med psilocybin-behandling til svær depresssion

Oversat og tilrettet fra engelsk artikel ved Marisol Martinez i februar 2022 HUB, et nyhedscenter fra Johns Hopkins University.

Patienter, der får kombineret behandling af psilocybin og psykoterapi, fortæller, at de oplever nedsatte depressive symptomer også på længere sigt.

Tidligere undersøgelser af forskere på Johns Hopkins Universitetets skole for medicin viste, at psykedelisk behandling med psilocybin lindrede symptomer på svær depressiv lidelse hos voksne i op til en måned. Nu har forskerne i en opfølgende undersøgelse af disse deltagere, fundet, at de betydelige antidepressive virkninger afpsilocybin-assisteret terapi, givet sammen med understøttende psykoterapi, kan vare mindst et år for nogle patienter.

En rapport om den nye undersøgelse blev offentliggjort i Journal of Psychopharmacology. Til nyhedssitet HUB forklarer den ledende forsker: “Vores resultater viser, at dette under nøje kontrollerede forhold er en lovende terapeutisk tilgang, der kan føre til betydelige og varige forbedringer i depression,” (Natalie Gukasyan, assisterende professor i psykiatri og adfærdsvidenskab ved Johns Hopkins University School of Medicine) . Hun advarer dog om, at “de resultater, vi ser, er i et forskningsmiljø og kræver en hel del forberedelse og struktureret støtte fra uddannede klinikere og terapeuter, og folk bør ikke forsøge at prøve det på egen hånd.”

I løbet af de sidste 20 år har der været en voksende interesse for forskning med klassiske psykedelika – herunder psilocybin, en ingrediens, der findes i det mange kender som såkaldte ”magiske svampe” eller ”magic mushrooms”. I Danmark findes stoffet fx i svampen spids nøgenhat. Psilocybin kan producere ændringer i perceptionen, der ændrer en persons bevidsthed om sine omgivelser, tanker og følelser. Behandling med psilocybin har i flere studier vist lovende takter i behandling af en række psykiske lidelser og afhængighed. [DepressionsForeningen vil gerne understrege forskernes advarsel mod forsøg på selvmedicinering, red.].

Til denne undersøgelse rekrutterede forskerne 27 deltagere med en langvarig depressionshistorie, hvoraf de fleste havde oplevet depressive symptomer i cirka to år før rekruttering. Mere end halvdelen af deltagerne rapporterede, at de brugte antidepressiva i deres nuværende depressive episoder, og 88 % var tidligere blevet behandlet med standard antidepressiv medicin. Deltagerne blev randomiseret i to grupper, hvor de modtog den kombinerede behandling af psilocybin og psykoterapi enten umiddelbart eller efter en otte ugers venteperiode.

Forskerne fra Johns Hopkins rapporterede, at psilocybinbehandling i begge grupper gav store fald i depression, og at sværhedsgraden af depressionen forblev lav både i en, tre, seks og 12 måneder efter behandlingen. Depressive symptomer blev målt før og efter behandling ved hjælp af GRID-Hamilton Depression Rating Scale, et standard depressionsvurderingsværktøj, hvor en score på 24 eller mere indikerer svær depression, 17-23 moderat depression, 8-16 mild depression og 7 eller derunder. ingen depression. For de fleste deltagere faldt scoren for den samlede behandling fra 22,8 ved forbehandling til 8,7 efter en uge, 8,9 efter fire uger, 9,3 efter tre måneder, 7 ved seks måneder og 7,7 ved 12 måneder efter behandling.

“Psilocybin har ikke kun betydelige og øjeblikkelige virkninger, det har også en lang varighed, hvilket tyder på, at det kan være en unik nyttig ny behandling for depression,” siger Roland Griffiths, professor i afdelingerne for neurovidenskab og psykiatri ved JHU. Han er tillige stiftende direktør for Johns Hopkins Center for Psychedelic and Consciousness Research og fortæller: “Sammenlignet med standard antidepressiva, som skal tages i længere tid, har psilocybin potentialet til varigt at lindre symptomerne på depression med en eller to behandlinger.”

Forskerne understreger, at der er behov for yderligere forskning for at undersøge muligheden for, at effekten af psilocybinbehandling kan vare væsentlig længere end 12 måneder.