Næsespray og en gul baggrund.

Medicinsk føljeton om esketamin fortsætter

Medicinrådet godkendte i december 2022 næsesprayen Spravato (esketamin) til behandling for mennesker med svært behandlelig depression (TRD). Modsat hvad man før troede, viser det sig, at den potentielt livreddende medicin har vist sig at have effekt lang tid længere, end man før troede

Et nyt stort studie kaldet ESCAPE TRD (undgå eller kom fri af svær depression, red.) viser, at patienterne efter brug af esketamin i to måneder oplever at sygdomssymptomer gradvis aftager og samtidig ses det at patienter forbliver fri for nye svært depressive episoder i op til otte måneder.

I DepressionsForeningens nyhedsbrev fra januar måned i år beskrev vi, at Medicinrådet i december 2022 har godkendt brugen af produktet Spravato (esketamin) kombineret med oral antidepressiv medicin, hvorved der er en ekstra behandlingsmulighed for de patienter, der er indlagte med svær depression og samtidig er akut selvmordstruede. Behandlingen viste sig, mente man, at have kortvarigt effekt.

Professor og overlæge René Ernst Nielsen udtaler til Psykiatrisk Tidsskrift, at han glæder sig over esketamin nu i flere studier viser sig at have god effekt.

– De nye data er interessante, og nogle, som vi skal bruge til at arbejde videre med. For det, vi ikke ved så meget om endnu, er, hvordan esketamin virker på lang sigt. Skal stoffet gives for eksempel 10 – 12 gange, er det overskueligt. Men er det en behandling, man ikke kan stoppe igen, bliver det en tung behandlingsvej at gå’ (Psykiatrisk Tidsskrift, marts 2023)

René Ernst Nielsen mener, at hvis man ikke kan forebygge efterfølgende, så vil esketamin ikke have så stor værdi i praksis. Han er dog overbevist om, at esketamin vil blive anvendt og man finder ud af hvornår og hvilke type patient, den vil passe til.

Undersøgelsen viste også, at de hyppigste bivirkninger blandt dem der blev behandlet med esketamin var svimmelhed, kvalme og dissociation, mens det for dem, der fik Quetiapin var øget træthed og vægtstigning. Alvorlige bivirkninger sås hos 5,1 procent af patienterne på Quetiapin og 5,7 procent af dem på esketamin.

DepressionsForeningen mener, at resultaterne af undersøgelsen ‘ESCAPE-TRD’ bringer meget håb til de mange mennesker, der er ramt af svært behandlelig depression, ikke kun i akutte selvmordstruede situationer, men også at esketamin er virkningsfuld over længere periode, hvor mennesker kan opleve at leve uden nye episoder.

DepressionsForeningens generalsekretær Morten Ronnenberg Møller siger:

– Vi ser frem til at flere undersøgelsesresultater bliver offentliggjort fra ‘Escape-TRD’, men det er væsentligt for os at påpege, at medicin ikke bør stå alene. Vi skal kigge mere på om tilbud om fællesskaber og en peer baseret samtale i kombination med medicin kan give synergi og endnu bedre resultater.

Af Marianne Raabye Snellman
Kilde: Psykiatrisk Tidsskrift, januar 2023