Kvinde sidder og læser.

Overvægt forårsager depression

Det har længe været velkendt, at overvægt er farligt for ens fysiske helbred, men det viser sig, at overvægt også har en betydelig indflydelse på vores psykiske helbred. Et stort nyt studie fra Storbritannien (2021) bekræfter, hvad forskere længe har haft mistanke om, nemlig at overvægt reducerer trivsel og forårsager depression. Dette antyder, at både sociale og fysiske faktorer må have en betydning for udviklingen af depression. Lige nu er én ud af fire voksne vurderet til at være overvægtig i Storbritannien, og dertil er overvægt også stigende blandt børn. Dette gør overvægt til et globalt sundhedsproblem.

Det nye studie, som blev udgivet i tidsskriftet Human Molecular Genetics, ville forsøge at undersøge hvorfor en mængde data antyder at en højere BMI (Body Mass Index) forårsager depression. Holdet af forskere benyttede genetisk analyse til at undersøge, om sammenhængen er resultatet af psykosociale faktorer, såsom samfundsmæssige indflydelser og social stigmatisering, eller fysiske faktorer, som fx stofskiftetilstande forbundet med et højere BMI, heriblandt højt blodtryk og type-2 diabetes.

Forskerne undersøgte data fra mere end 145.000 deltagere, og analyserede både genvarianter, som er knyttet til højere BMI, og svarene fra et klinisk-relevant spørgeskema om psykisk helbred, som var designet til at vurdere depression, angst og generel trivsel.

Både fysiske og sociale faktorer spiller ind
For at undersøge hvilke faktorer der primært spiller ind i at forårsage depression blandt mennesker med højere BMI, undersøgte forskerne også to sæt tidligere-opdagede genvarianter. Det ene sæt gener gør mennesker tykkere, men har en positiv virkning på stofskiftet. Det betyder, at de var mindre tilbøjelige til at udvikle tilstande forbundet med højere BMI, såsom højt blodtryk og type-2 diabetes. Det andet sæt gener gør både mennesker tykkere og har en negativ virkning

på stofskiftet, hvilket vil sige mere disponible for sådanne tilstande. Forskerne fandt en meget lille forskel mellem de to sæt genvarianter, og det indikerer at både fysiske og sociale faktorer spiller en rolle i højere rater af depression og generelt dårligere trivsel.

Hovedforfatter Jess O’Loughlin fra Exeter Universitet siger: ”Overvægt og depression er begge kæmpe globale sundhedsproblemer, og vores studie tilvejebringer de mest robuste beviser til dato, at højere BMI forårsager depression. At forstå om det er fysiske eller sociale faktorer, der er ansvarlige for denne relation, kan hjælpe med at iværksætte effektive strategier for at forbedre mental sundhed og trivsel. Vores undersøgelse antyder, at overvægt fører til en højere risiko for depression, uanset hvilken rolle et sundt stofskifte spiller. [Disse fund betyder], at både fysisk sundhed og sociale faktorer, som fx social stigmatisering, begge spiller en rolle i forholdet mellem overvægt og depression.”

Hvis du gerne vil læse det originale studie i tidsskriftet Human Molecular Genetics, kan det findes via dette link.

Kilder: Science Daily, ”High BMI causes depression – and both physical and social factors play a role”. https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210809144059.htm