Mennesker sidder og skriver i bøger.

Vær med i DepressionsForeningens brugerpanel

Nu kan du få din stemme til at tælle

DepressionsForeningen ønsker at være en organisation, der med stor faglighed og legitimitet kan udtale sig om, hvad det vil sige at leve med depression eller bipolar lidelse. Vi vil gerne styrke vores viden om de livserfaringer, som vores støtter og medlemmer har gjort sig. Den viden kan vi bruge fx som indspil i politiske debatter, som svar til forespørgsler fra medier eller til at kvalificere vores projekter og samarbejder med andre aktører.

Derfor har vi i DepressionsForeningen lavet et brugerpanel. Vi kan sagtens bruge endnu flere deltagere. Panelet er en mulighed for dig som deltager til at give din holdning til kende til udvalgte emner baseret på egne erfaringer. Det er samtidig også en måde at være i dialog med sekretariat og bestyrelse og være med til at præge DepressionsForeningen.

Har du lyst til at dele ud af dine erfaringer med depression eller bipolar lidelse?
Panelet fungerer som en bank af mennesker, der synes, det er sjovt og interessant at blive spurgt ud om erfaringer eller holdninger inden for mental sundhed. Det kan fx være, at vi leder efter erfaringer med fødselsdepression, eller at vi søger folk, der har positive eller negative oplevelser med en bestemt terapiform.

Som paneldeltager skal du have lyst til at fortælle om dit sygdomsforløb, ud fra de erfaringer du har gjort dig. Du behøver derfor ikke at vide noget bestemt for at være med i panelet – det er dine oplevelser og meninger om livet med depression eller bipolar lidelse, vi gerne vil høre om. Vi mener, at det er helt centralt, at der er mange forskellige stemmer repræsenteret i samtalen, og derfor opfordrer vi alle, uanset baggrund, til at være med i panelet. Obs! Det er helt uforpligtende og man skal ikke svare.

Mails om deltagelse
Du vil som medlem af brugerpanelet få e-mails fra os, hvor vi spørger om du har lyst til at deltage sammenhænge, hvor det er vigtigt høre personlige erfaringer fra depressionsramte og pårørende. Det kan eksempelvis være, at der er medier, der vil have en ‘historie fra det virkelige liv’, eller når forskere har brug for interviewpersoner.

Vi forventer, at du vil modtage ca. 5-10 e-mails fra os årligt, men da det stadig er nyt for os, skal vi lige prøve det af for at se, hvad der fungerer bedst. Du behøver ikke svare på alle e-mails for at være med i panelet (men jo flere der svarer, des bedre bliver vores viden).

Nogle gange vil vi skrive vi til en udvalgt gruppe af panelet, hvis spørgsmål eller undersøgelser kun er relevante for bestemte deltagere, fx kun kvinder eller kun borgere der bor et bestemt sted i landet. Derfor modtager alle deltagere ikke nødvendigvis de samme eller lige mange e-mails.

Hvem kan være med?
Lyder det som noget for dig? Du kan være med i brugerpanelet hvis du er over 18 år og kan nikke ja til at du:

• Har – eller har haft – depression eller bipolar lidelse
  • Er pårørende til en, som har eller har haft depression eller bipolar lidelse
  • Synes det er ok, at vi 5-10 gange årligt sender dig e-mails og spørgsmål vedrørende mental sundhed, depression og bipolar lidelse
  • har lyst til at bidrage med din viden – også gerne uopfordret, hvis du har noget på hjerte.

Når du tilmelder dig, vil vi stille nogle få spørgsmål til dig om dig og dine erfaringer, så vi kan sikre os, at vores spørgsmål er nogenlunde relevante.

Du tilmelder dig brugerpanelet for en periode på 12 måneder. Herefter spørger vi, om du ønsker at fortsætte i panelet. Hvis ikke, sletter vi dine oplysninger, og vi gør opmærksom på, at du skal tilmelde dig panelet igen, hvis du ønsker at deltage.

Tilmeld dig her.