Flødeboller og jordbær på et fad.

Bipolar for begyndere – ny bog på gaden

Bipolar for begyndere er både en let og en svær bog. Let fordi den på overskuelig og enkel vis forklarer de myriader af spørgsmål, man kan have, når man får diagnosen bipolar lidelse. Svær fordi den også viser, at sygdommen for mange kan være en meget barsk og dramatisk oplevelse, der kan påvirke hele deres liv, resten af deres liv.

Bogen udkom fredag den 29. juni og blev fejret ved en flot reception i det gamle maskinhal på Sundholm. Engang blev de smukke bygninger egentlig opført som tvangsarbejdsanstalt. I dag er de heldigvis rammen om tilbud til socialt udsatte borgere. Og et sted man kan låne i en god sags tjeneste som en bogreception for en hjælpende håndbog.

Når man har begået et kreativt værk, som en bog jo også er, kan man være så glad for begivenheden, at man helt glemmer, at andre ikke nødvendigvis ser det som en jordskælv af en nyhed. Det gør vi selvfølgelig i DepressionsForeningen, men vi spurgte tovholder bag projektet Gudmunda Arnardottir, i daglig tale Mynte, hvilken forskel hun tror bogen vil gøre?

– Den gør den forskel, at folk oplever håb, når de læser den. Det gør de fordi, det er en samskabt bog, der er skrevet af folk, der selv har sygdommen og professionelle fagfolk. Man bliver i denne bog ikke reduceret til sygdom og symptomer, men bliver genkendt som menneske og får mulighed for at se, hvordan man kan komme videre.

– Det giver folk en oplevelse af empowerment, og det viser læseren, at hvis andre kan, så kan jeg også. Det kan mærkes. Og det er det jeg hører fra folk, der allerede har læst i bogen, fortæller Mynte.

Myntes personlige motivation for at skrive bogen var for det første at hun syntes den manglede, men for det andet, og måske især, at den giver den enkelte mulighed for at se, at man kan komme videre – og helt konkret hvordan.

Selv om Mynte har trukket et stort læs, var bogen ikke blevet til uden en stor holdindsats fra mange bidragsydere. Mange med bipolar lidelse har delt deres erfaringer til bogens grundlag og journalist Anders Thorkild Bechgaard skrev det sammen til første udkast mens psykolog Glennie Almer og overlæge Maj Vinberg bidrog med faglige vinkler og sparring, så bogen får både menneskelighed og faglighed.

– Det var fantastisk at vi kunne samarbejde om det så stor en gruppe og holde fokus på bolden. Og som en sidegevinst fik jeg nogle fantastiske venner, griner Mynte.

Til trods for Corona lykkedes det også for 40-50 mennesker at deltage i receptionen. En af de ting som gjorde dagen ekstra god, mente Mynte, var at der var folk med meget forskellige baggrunde – både alle bidragsyderne, folk med bipolar lidelse, psykiatere, fagfolk, men som især var der fordi de synes det er en fin bog, en god sag og at de gerne vil bakke op om DepressionsForeningen. Som en fin afslutning på talerrækken sang Tenja Poulsen to af sine sange – det gik lige i hjertet.

Vi spurgte Mynte, hvilken fremtid hun håber bogen får?

– Jeg vil virkelig ønske, at bogen bliver en integreret del af patientbehandlingen. At den i det daglige arbejde bliver som en god kilde med værktøjer og viden – et redskab med faglig formidling og mange personlige budskaber. Og så håber jeg, den bliver oversat til flere sprog, gerne de nordiske sprog.

Kender vi Mynte og de andre ret, skal det nok blive til noget.

Har du bipolar lidelse eller er du pårørende til en der har, så er der en god chance for, at du kan få noget ud af læse Bipolar for begyndere – Hvordan holder du balancen?

Køb nu