Gode råd før lægebesøg

En lægesamtale.

Det kan være en fordel at forberede sig på mødet med lægen, så man er sikker på at få talt om det vigtigste. Her er nogle gode råd:

Registrer symptomer

Det er en god ide at registrere symptomer og følelser i ugerne op til besøget for at give lægen de bedste forudsætninger for at stille en præcis diagnose.

Lav en liste over spørgsmål

Det kan være svært at huske alt det, man har gået og tænkt over, når man sidder i konsultationen. Derfor er en huskeliste et godt redskab.

Tag en pårørende med

Mange mennesker med depression har svært ved at huske og koncentrere sig. Det er ofte en del af sygdomsbilledet. Det kan derfor være rart at have en pårørende med, der kan støtte og hjælpe dig med at huske og spørge ind. Vær ikke bange for at spørge din familie eller en ven. Jo mere du inddrager dem i din sygdom, jo bedre kan de hjælpe!

Tal gerne med lægen flere gange

Alt for ofte bliver diagnosen stillet ud fra en enkeltstående samtale eller udfyldning af et symptomskema. Men tøv ikke med at insistere på yderligere en samtale. En læge kan sjældent stille diagnosen depression efter kun en enkelt samtale med patienten. Det kræver mindst to samtaler – gerne med ca. en uges mellemrum. I nogle tilfælde kan det være relevant at bede om en ”second opinion”. Det betyder, at en anden læge skal foretage en vurdering, før den endelige diagnose bliver stillet.

Involver dig i behandlingen

Selv om lægen er den professionelle og har erfaring inden for behandlingssystemet, skal du ikke være bange for at involvere dig i behandlingsplanen. Del eventuel tvivl og bekymring og forsøg at nå til enighed med din behandler. Mange beskriver, at de har fået stor hjælp af antidepressiv medicin, men at det aldrig må stå alene. Måske er samtaleterapi hos en læge eller en psykolog nok.

Spørg ind til eventuelle bivirkninger

Ender du med at vælge medicin som et behandlingselement, så husk at spørge ind til den forventelige virkning og bivirkningernes varighed. Tal altid med din læge, hvis der er noget, du er i tvivl om eller bekymret for.

Gør lægen opmærksom på eventuelle andre sygdomme

Har du andre sygdomme end depression eller mistanke om enten psykiske eller fysiske sygdomme, der kan være med til at forværre din tilstand, er det en fordel af fortælle din læge om det. Depression kan nemlig både være årsag til andre sygdomme og være forårsaget af en anden sygdom.

Få en klar aftale om opfølgning og evt. justering af behandling

Senest 3 måneder og gerne indenfor en måned efter behandlingens start bør du have en samtale med din læge igen for eventuelt at justere behandlingen. Opfølgning er særlig vigtig, hvis behandlingen ikke virker som forventet, eller hvis du oplever voldsomme bivirkningerne.

Søg information og støtte

Selv om du er godt forberedt og har haft følgeskab med til lægen, kan der alligevel opstå yderligere spørgsmål og behov for mere viden. Måske har du behov for at møde andre i samme situation som dig. ‘

Søg information og støtte her på DepressionsForeningens hjemmeside, hos DepressionsLinien eller andre tilbud.