Gå til sektion

Del artikel

Bipolar lidelse: Konsekvenser

Mennesker der sidder på tæpper udenfor.

Sociale konsekvenser

Mange med bipolar lidelse oplever også, at deres sygdom kan have konsekvenser for deres sociale liv. Både ved depression og mani kan der være positive og negative konsekvenser under og efter episoderne.

Depressive perioder

I de depressive perioder kan mange have en tendens til at isolere sig. Selvom man har gode og kærlige familiemedlemmer og venner, har man ikke overskud til at se dem. Man kan være fuldstændig drænet for energi og overskud eller føle, at ens selskab er pinligt eller belastende for andre mennesker. Selvom det kan føles som det eneste rigtige at isolere sig i depressive perioder, så kan selvisolation føre til en ond cirkel, der forværrer depressionen.

Maniske og hypomaniske perioder

I maniske perioder kan man opføre sig på en måde, hvor man skubber sine venner og familie væk. Man har ikke det samme sociale filter, som man plejer og kan derfor praktisere en for andre meget grænseoverskridende eller upassende adfærd. Bagefter kan man opleve at have “sociale tømmermænd” og ønske at undskylde og forsøge at råde bod på det, man har sagt eller gjort.

Parforholdet og sexliv

Bipolar lidelse påvirker følelserne og sexlysten. Det kan udfordre parforholdet.

Depressive perioder

Når depressionen rammer, oplever mange, at sexlysten daler eller helt forsvinder. Selve lyst-begrebet kan være en udfordring, når man har en depression. Måske ved man ikke engang, om man har lyst til et glas mælk eller en kop kaffe, og hvordan skal man så kunne vide, hvad man har lyst til seksuelt? Med den manglende lyst kan det være svært at mærke sine egne kropslige behov og finde energi og overskud til at engagere sig i sit sexliv.

Desuden kan den medicin, man tager, have en indvirkning på sexlysten. Typisk er der dog ikke seksuelle bivirkninger ved den stemningsstabiliserende medicin, der normalt bruges til behandling for bipolar lidelse. Alligevel har nogle personer nytte af antidepressiv medicin som alternativ behandling. Særligt såkaldte “SSRI-præparater” hæmmer både lysten og evnen til seksuel intimitet.

Nedsat sexlyst kan opleves som et afslag af ens partner. Eller man kan selv opleve at have mistet tiltrækningen eller passionen. Nogle har derfor stor gavn af at se en parterapeut, når de er kommet lidt ovenpå og har overskud til det.

Maniske og hypomane perioder

Ved hypomani eller mani har man ofte øget sexlyst. Nogle vil derfor have mere sex, måske mere udforskende sex og måske med flere forskellige partnere end normalt. Utroskab, kønssygdomme og uplanlagte graviditeter kan derfor være nogle af de uhensigtsmæssige konsekvenser ved den forhøjede sexdrift og nedsatte impulskontrol. Nogle gange kan impulsiv og uansvarlig sex resultere i ødelagte parforhold.

Hyperseksuel opførsel kan desuden påvirke parforholdet negativt – også selvom der ikke er utroskab involveret. Det kan virke som en gevinst, at sexlivet får et slags “boost” under perioder med hypomani eller mani. Ikke desto mindre kan der opstå en ubalance, hvor den ene person i forholdet har en markant højere sexlyst end den anden. Det kan give en rigtig dårlig dynamik i forholdet, fordi man kan føle sig presset til at have sex. Undersøgelser har vist, at personer i parforhold, hvor den ene part har bipolar lidelse, generelt er mindre tilfredse med deres sexliv.

Økonomien

Rigtig mange oplever øget købelyst i forbindelse med perioder med mani/hypomani. Sygdommen puster til ens trang til at købe både stort og småt – deraf også mange ting, man ikke har brug for. Derfor vil nogle bruge for mange penge og være i risiko for at stifte gæld eller optage dyre kviklån.

Karrieren

Store humørmæssige udsving matcher meget dårligt de fleste 8-16 jobs. I de perioder, man er deprimeret, har man ikke energi til at arbejde. Mange har såkaldte kognitive problemer. Koncentrationsevnen og hukommelsen er svækket, og det er sværere at planlægge eller koordinere ting. Måske kommer man oftere for sent eller bliver langsommere til at udføre sine opgaver.

Når man er manisk eller hypomanisk, kan det i mange tilfælde også være meget svært at gå på arbejde eller passe et studium. Man får masser af ideer, kaster sig ud i en mængde opgaver, men får aldrig gjort noget færdigt. Arbejdslivet og de karrieremæssige ambitioner kan derfor blive alvorligt udfordret, hvis sygdommen forbliver ubehandlet.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve