Anbefalinger til hængekøjen

Sommeren er over os, og hvad er bedre end at læse en god bog, se en fed serie eller lytte til en spændende podcast? Her får du vores tips til, hvad du kan fordybe dig i henover sommeren. Udvalgt på baggrund af, at de på en eller anden måde omhandler psykiske lidelser.

Af Emma Sommer

Øvelser i mørke af Naja Marie Aidt (2024) – roman

Naja Marie Aidts seneste bog, ‘Øvelser i mørke’, omhandler kvindeliv, vold og venskaber. Vi møder en 57-årig kvinde, der kæmper med PTSD som følge af en traumatisk oplevelse. I bogen udforskes temaer som frygt, mørke og heling. Bogen er en rejse mod indre fred og accept. Den er spækket med sansninger, detaljer og refleksioner, der lægger op til, at man som læser selv kan reflektere over livet i både de mørkeste, men også de mest håbefulde stunder.

Den kan købes eller lånes på biblioteket.

Tungdom (2022-2023) – podcast

I ALT for damernes podcast ‘Tungdom’ møder vært Josefine Stork i hvert afsnit en ny gæst og spoler tiden tilbage til en eller flere svære perioder af deres liv. Der bliver talt om alt fra angst og spiseforstyrrelser til identitetskriser og dårligt selvværd. Omdrejningspunktet er, hvordan perioder med tunge tanker og følelser har præget et menneskes ungdom, men også hvordan man finder vejen frem mod lysere tider. Med sine gæster forsøger Josefine Stork at nedbryde de tabuer, der er omkring at tale åbent og sårbart om psykiske lidelser.

Kan lyttes, hvor du hører podcast (bl.a. på Spotify).

Næste Sommer (2017) – dokumentar

I denne dokumentar følger vi Per Sommer, der forsøger at lægge et hårdt liv bag sig, mens han kæmper med en depression. Vi får lov til at komme helt tæt på Per og høre om det, der har præget ham og sat dybe spor i ham siden barndommen. Alt imens forsøger Per at rette op på sit problematiske forhold til sin søn. Et meget barsk og ægte portræt af en kamp mod det mørke her i livet.

Kan ses på Filmstriben.

Behind Her Eyes (2021) – TV-serie

“Behind Her Eyes,” en britisk Netflix-thriller af Steve Lightfoot, er en fascinerende rejse gennem seks episoder fyldt med mystik, intriger og et uforglemmeligt twist. Serien følger Louise, en ensom enlig mor, der indleder en affære med sin nye chef, psykiateren David, samtidig med at hun danner et uventet venskab med hans gådefulde kone, Adele. Adele og Davids ægteskab gemmer på en masse hemmeligheder og er præget af Adeles psykiske sygdom og indlæggelser. Louise bliver viklet ind i deres dysfunktionelle forhold og alle de mystiske omstændigheder, der følger med.

Kan ses på Netflix.

Lewis Capaldi: How I’m Feeling Now (2023) – dokumentar

I denne intime dokumentar kommer vi helt tæt på sangeren Lewis Capaldi, der på kort tid opnår stor succes. Man kan af og til godt glemme, at store stjerner også bare er mennesker, men i dette hudløst ærlige portræt viser Lewis Capaldi nogle af de mest sårbare sider af livet. Som seere får vi et råt og usødet indblik i Lewis’ udfordringer med angst og Tourettes syndrom.

Kan ses på Netflix.

Jeg husker dagen som lys (2023) – bog

Olav Hergels “Jeg husker dagen som lys” er en dybt rørende og gribende fortælling om hans mor, Benedicte Hergel, og hendes komplekse liv. Bogen udforsker de intense følelser og skæbnesvangre begivenheder, der præger Benedicte, herunder hendes forhold til digteren Thorkild Bjørnvig. Romanen beskriver også Olav Hergels egen kamp med tvangstanker og angst, som han deler med sin mor. Dette skaber et stærkt dobbeltportræt, hvor moderens og sønnens liv flettes sammen i en fælles skildring af psykisk sårbarhed. Bogen giver et indblik i de personlige konsekvenser af mentale lidelser, og hvordan de påvirker hele familien.

Kan købes eller lånes på E-reolen som lydbog.

Øverste billede: JPWALLET.

Andre nyheder