Gå til sektion

Del artikel

Forstå risikoen for selvmord

Træer former et hjerte med deres blade.

Selvmordstanker er ofte en del af en depression. De fleste handler ikke på dem. Ikke desto mindre har personer med en psykisk sygdom en stærkt øget risiko for at begå selvmord sammenlignet med personer uden psykisk sygdom.

Derfor er det vigtigt at tage det alvorligt, hvis du har mistanke om, at din pårørende går rundt med selvmordstanker, eller de selv har givet udtryk for et ønske om selvmord.

Tal med personen om deres tanker – og spørg direkte

Det kan være svært. Men dine spørgsmål signalerer, at du er oprigtigt bekymret, og at du ønsker at hjælpe. Det kan være helt enormt ensomt at være alene med sine pinefulde tanker. Måske kan du hjælpe ham eller hende med at se løsninger. Frem for alt er det vigtigste, at du ikke dømmer.

Vurdér risikoen

Spørg gerne så meget ind til selvmordstankerne, at du får et overblik over, om den depressive har en konkret plan for, hvordan han/hun vil udføre selvmordet. Undersøgelser har vist, at gør personen sig konkrete planer for hvor, hvornår og hvordan øger det risikoen for at føre tankerne ud i virkeligheden.

Vær der

Vær til stede for den depressive  så meget som muligt. Træk på vedkommendes andre venner eller familiemedlemmer, som også har mulighed for at være der, så du ikke skal stå med ansvaret alene.

Opsøg hjælp

Intensiteten af selvmordstankerne er afgørende for, hvilken hjælp der kan søges. Oplever du, at din pårørendes liv er i akut fare, bør du kontakte den psykiatriske akutmodtagelse eller ringe 112. Du kan også opfordre vedkommende til at kontakte Livslinien, som yder anonym rådgivning til selvmordstruede og deres pårørende.

Livslinien kan kontaktes på tlf. 70 201 201.

Sørg for at vedkommende befinder sig i trygge og sikre rammer

Er det muligt, så fjern ting som kan bruges til selvmord. Eksempelvis barberblade eller større mængder medikamenter.

Ring 112 omgående, hvis du tror, at vedkommende har tænkt sig at gøre alvor af sine selvmordstanker. Lad ikke personen være alene.

Fakta om selvmord
Risikoen for, at patienter med psykisk sygdom tager livet af sig, er især øget i årene efter deres første indlæggelse eller første kontakt med det psykiatriske system.

De fleste selvmord finder sted inden for tre måneder efter, at personen er i bedring.

Depression, bipolar lidelse og angst øger risikoen for et selvmordsforsøg 22 gange.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve