Frivillig rådgiver på DepressionsLinien

Gør en forskel for mennesker berørt af depression og bipolar lidelse

Når man selv eller ens pårørende bliver ramt depression eller bipolar lidelse, kan usikkerhed og mange spørgsmål dukke op. Som frivillig rådgiver kan du støtte mennesker, der står i en svær situation. Fx i at sætte ord på det, der er svært, få øje på muligheder og holde fast i håbet om et godt og meningsfyldt liv.
– Er det noget for dig? Så er du måske en af DepressionsLiniens nye rådgivere!

DepressionsLinien yder gratis, anonym telefonrådgivning til mennesker berørt af depression eller bipolar lidelse – både ramte og pårørende. Rådgivningen har åbent alle hverdage kl. 19-21, og den er akkrediteret af RådgivningsDanmark, som er brancheforening for gratis, sociale rådgivningstilbud.

Hvem leder vi efter?
På DepressionsLinien arbejder vi ud fra en peer-to-peer tilgang. Derfor skal du som rådgiver have erfaringer med depression eller bipolar lidelse, enten fra dig selv eller dine nærmeste pårørende. En relevant faglig baggrund og eller erfaring med at tale med mennesker i en svær situation er et klart plus, men ikke et krav.

Som rådgiver må du:

• Have let ved at udvise empati og anerkendelse
  • Være god til at lytte og stille nysgerrige, opklarende spørgsmål
  • Være rummelig, psykisk robust og have overskud til at støtte andre
  • Kunne tage to vagter af to timers varighed om måneden
  • Deltage i minimum to af fire kursusdage om året
  • Være indstillet på at arbejde ud fra DepressionsForeningens retningslinjer og værdigrundlag

Hvad får du?
Som rådgiver oplever du, hvor meningsfuldt det er at bruge din egen viden og erfaringer til at støtte andre mennesker. Du lærer at guide en samtale, styrke dine evner til at lytte, stille spørgsmål og skabe refleksion, og du bliver i stand til at håndtere svære samtaler.

Du kommer på et introduktionskursus, inden du starter i rådgivningen. Derudover afholder vi fire kursusdage om året til efteruddannelse og erfaringsudveksling, så du er klædt godt på til samtalerne. DepressionsForeningen betaler for transport og forplejning i forbindelse med introduktionskursus og kursusdage.

Du får løbende støtte og opfølgning i det rådgivende arbejde og bliver en del af et stærkt og engageret frivilligfællesskab, hvor tilgangen er, at man aldrig bliver færdig med at lære. DepressionsLinien er en hjemmerådgivning. Du får stillet en telefon til rådighed til at besvare opkaldene hjemmefra og bevarer din egen anonymitet.

Ansøg her
Har du lyst til at ansøge om at blive rådgiver på DepressionsLinien, så udfyld denne formular:

Ansøgningsformular

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte rådgivningskoordinator Hanne Müller på mail: hanne@depressionsforeningen.dk eller telefon: 53 52 18 38