Kropsterapi

En person der giver en anden person en form for kropsterapi.

For nogle kan kropsterapi, som er en speciel massageform, have en positiv effekt på depressionen. Der er ingen officielle danske anbefalinger om massage til behandling af depression, men der er studier, der har vist en god effekt af massage. Man ved ikke helt, hvad forklaringen er. En af teorierne går på, at stress, blodtryk og hjerterytme bliver sænket.

Nogle argumenterer for, at det er selve det terapeutiske rum og relationen til behandleren, der ligesom ved psykoterapi har en helende effekt. Andre mener, at det er den smertelindrende effekt, man opnår ved at stimulere det parasympatiske system. Uanset hvad, kan massage være rart og afslappende. Det er helt centralt at gøre noget rart for sig selv under en depression.