Manglende sexlyst under depression

Når depressionen rammer, oplever mange, at sexlysten daler eller helt forsvinder. Selve lyst-begrebet kan være en udfordring, når man har en depression. Måske ved man ikke engang, om man har lyst til et glas mælk eller en kop kaffe, og hvordan skal man så kunne vide, hvad man har lyst til seksuelt?

Med den manglende lyst kan det være svært at mærke sine egne kropslige behov og finde overskuddet til at engagere sig i sit sexliv – både med partnere og med sig selv.

Udover at depressionen i sig selv kan påvirke sexlysten, kan flere slags antidepressiv medicin hæmme både lysten og evnen til at præstere seksuelt. Skyldes de seksuelle problemer medicinen, kan det af og til hjælpe at skifte fra et præparat til et andet.

De seksuelle problemer, man kan opleve, er bla:

• Nedsat seksuel interesse og libido
  • Nedsat evne til at bevare seksuel ophidselse (gælder både erektion og orgasme)
  • For tidlig eller forsinket sædafgang
  • Menstruationsforstyrrelser
  • Lavt selvværd og tanken om ikke at være god nok
  • Nedsat evne til at opleve sig selv som seksuel attraktiv

Mellem 60 og 80 % oplever, at sexlivet fungerer dårligere under en depression.

Vanskeligheder i kølvandet på depressionen

Det er også meget almindeligt, at de seksuelle problemer først rigtig dukker op, når medicinen har løftet én lidt op fra kulkælderen. Når man er begyndt at få det bedre og atter begynder at få lyst og overskud til at have et seksualliv, kan der opstå seksuelle vanskeligheder, som ikke før har været der. Det kan eksempelvis være, hvis man er i et partnerskab, og der i en periode har været vanskeligheder, som har resulteret i, at der er sket ændringer i sexlivet, kan det godt være svært at få det gamle sexliv tilbage.

Nogle har brug for professionel hjælp til at overkomme problemerne. De kan derfor have stor gavn af at tale med en parterapeut, når de er kommet lidt ovenpå og har overskud til det.

→ Læs mere om rådgivning om sex og intimitet under depression her

HUSK PÅ

Mange personer på antidepressiva undlader at “brokke sig” over de seksuelle bivirkninger ved antidepressiva, fordi de synes, de bør være tilfredse med, at medicinen hjælper dem med  at komme ud af depressionen.
Ikke desto mindre kan problemerne med sexlivet være enormt frustrerende og have stor betydning for velværet og selvopfattelsen. Det er en mulighed at tale med lægen om skift til et andet præparat og samtidig forsøge et af de stoffer, der har færre seksuelle bivirkninger på lyst og orgasme.