Mindfulness

En mark og en mand der står midt i den og kigger på solnedgangen.

Mindfulness er et værktøj til at styrke din mentale sundhed og forebygge depression. Ligesom du kan træne din fysiske sundhed med kropslig aktivitet, kan du også træne din mentale sundhed.

Hvad er mindfulness?

Ordet ‘mindfulness’ betyder ‘bevidst nærvær’. Det handler om evnen til at være til stede og opmærksom. Øvelser i mindfulness handler ikke nødvendigvis om at blive rolig eller tømme hovedet for tanker. I stedet handler det om at være til stede i øjeblikket i det liv, der er lige nu. Mange tænker mest på fremtiden eller fortiden. Man grubler over noget, der er sket, eller bekymrer sig om noget, der kan ske. Man lægger planer og fantaserer om, hvordan livet kunne være. Eller føler sig skyldig eller skamfuld for, at det er gået, som det er gået.

Ved behandling med mindfulness træner du din tolerance over for ubehagelige følelser. Du mindsker dine negative tanker. Ikke ved at fornægte dem eller skubbe dem væk, men ved at anerkende og acceptere dem.

Hvilke typer mindfulness findes der?

Der findes mange forskellige afgreninger og tilgange inden for mindfulness, der kan være med til at afhjælpe depressive symptomer. Særligt to former for mindfulness har vist sig effektive i behandlingen af depressioner. Det er mindfulness baseret stressreduktion (MBSR) og mindfulness baseret kognitiv terapi (MBKT).

MBSR er et 8-ugers program med undervisning 2-3 timer om ugen og en hel dag mellem den 6. og 7. uge. Programmet består af træning i mindfulness, yoga og meditation samt undervisning om stress. Undervisningen foregår primært i grupper.

MBKT er baseret på MBSR, men er specifikt udviklet til at forebygge depression.

Den Britiske sundhedsstyrelse (NICE) har siden 2009 givet MBSR og MBKT højeste prioritet for implementering. Forskning har dokumenteret, at de to programmer kan hindre, at stress bliver til sygdom, nedsætte symptomer på stress, angst og depression samt forebygge tilbagefald af depression. Sundhedsstyrelsen anbefaler nu også MBSR og MBKT som behandling mod stress og depression.

Hvordan finder jeg MBSR- og MBKT-forløb?

I Danmark er MBKT ikke en del af det offentlige sundhedsvæsen, men det er muligt at købe kurser hos private udbydere.

Nærmere information om MBKT-kurser kan fås ved at kontakte Dansk Center for Mindfulness: https://mindfulness.au.dk/om-os/kontakt/