Sociale og økonomiske forhold

Hånd der rører ved planter.

Nogle undersøgelser peger på at dårligere indkomst og/eller social status kan påvirke vores psyke i en negativ retning. Det øger risikoen for, at vi rammes af en psykisk sygdom, såsom depression.

Hvad betyder indkomst og uddannelse?

Generelt gælder det, at personer, der er ‘socialt dårligere stillet’, typisk vil være mere udsatte overfor depression. At være socialt dårligt stillet kan komme til udtryk på mange måder. Det kan indebære at have en kortere eller ingen uddannelse, at sidde fast i et kedsommeligt, usikkert eller måske farligt arbejde, at leve under dårlige boligforhold, at forsørge en familie under vanskelige omstændigheder eller at leve af folkepension eller kontanthjælp.

Selvfølgelig betyder det ikke, at man er beskyttet mod depressioner ved at have gennemført en længerevarende uddannelse eller have et velbetalt job. Der er de seneste år kommet et øget fokus på, at depression kan ramme alle mennesker. Sangerinden, Lady Gaga, skuespilleren, Brad Pitt og fodboldspilleren, Jesper Grønkjær, er blandt mange kendte, der har stået frem med deres depressionsdiagnose.

Ikke desto mindre gør det sig ofte gældende, at mennesker, der er ringere socialt stillet, oplever mere stress pga. manglende økonomisk sikkerhedsnet og større bekymring om fremtiden. Desuden vil mennesker med længerevarende uddannelser og højere indkomster ofte både have mere viden om, hvor de skal søge hjælp, og stærkere ressourcer til at opnå den fornødne hjælp, inden en belastning bliver til en reel depression.