Gå til sektion

Del artikel

Konsekvenser for karrieren

Tetrisspil med små personer.

Med en depression kan det være svært at komme af sted på arbejde. Man er træt. Kroppen føles helt enormt tung især om morgenen. Koncentrationsevnen og hukommelsen er svækkede. Måske kommer man oftere for sent eller bliver langsommere til at udføre sine opgaver. Kort sagt kan man ikke det, man plejede på sit arbejde.

Tunge og svære arbejdsdage kan forværre depressionen, fordi de gør fylder hovedet med uro, bekymring og handlingslammelse og kan skabe en kløft mellem det, man synes, man skulle kunne, og det man rent faktisk kan. Står det på i længere tid, mister man fuldstændigt troen på, at man kan udrette noget helst af værdi – dvs. også ens arbejde.

Derfor kan det være en stor hjælp at få talt med sin arbejdsgiver om situationen, så man kan få tilpasset sine arbejdstider og -opgaver til sit sygdoms- og behandlingsforløb. Det kunne fx være at  møde lidt senere, få kortere arbejdsdage, arbejde hjemmefra og/eller få færre arbejdsopgaver eller få forlænget nogle afleveringsfrister.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve