Lær symptomerne at kende

Orange kat der ligger og sover.

I nogle tilfælde vil den depressionsramte selv gøre opmærksom på sine symptomer og bede om hjælp. Det er dog ikke altid, at vedkommende har overskud eller overblik til at række ud – tværtimod. Ofte vil det være de pårørende, der først lægger mærke til ændringer i personens opførsel.

Mange pårørende oplever i første omgang, at personen er usædvanligt inaktiv, afvisende eller sur. Måske har vedkommende bare nogle dårlige dage eller en dårlig uge, men hvis en ændret væremåde strækker sig over en længere periode, er der grund til at være ekstra opmærksom.

De klassiske symptomerne på depression vil variere fra person til person, men ofte skal man holde øje med om personen:

• er nedtrykt og ikke interesserer sig for det, han/hun plejer
  • føler sig meget træt og drænet for energi
  • tænker, at han/hun ikke har noget at byde på eller er særligt meget værd
  • glemmer aftaler, har svært ved at fastholde tanker og koncentrere sig om selv bittesmå gøremål
  • ofte får skyldfølelse og selvbebrejdelser
  • har problemer med at falde i søvn
  • har enten øget eller svækket appetit. Mange depressionsramte oplever vægttab eller -øgning
  • har tankemylder, katastrofetanker og tanker om død og selvmord