ECT-behandling (elektrochok)

En mand der holder noget elektronik.

ECT står for “Electro Convulsive Therapy” – tidligere kendt som elektorchok. Ved hjælp af ECT-behandling fremkalder man et krampeanfald ved hjælp af elektrisk strøm under bedøvelse.

Behandlingen bruges især til patienter ned svær depression eller patienter, der ikke har haft gavn af nogen anden behandling eller i meget akutte tilfælde, hvor patienten er i fare for sig selv. Sjældnere bruges behandlingen mod skizofreni. I alt benyttes ECT til ca. 5% af alle indlagte psykiatriske patienter.

Virker ECT-behandling?

Ja. Virkningen ses typisk efter 1-3 behandlinger svarende til én uge. Ved behandling med antidepressiv medicin ses en virkning typisk efter 2-6 ugers behandling. Op til 80-90 % af alle tilfælde får en gunstig effekt af ECT-behandling – sammenlignet med ca. 60% effekt ved medicinsk behandling.

Hvordan foregår behandlingen?

To elektroder anbringes på hovedet og afgiver elektrisk strøm svarende til 1/10 af den energi, som afsættes til en almindelig hjertestarter. Ca. 5% af denne strøm når ind til hjernen til at producere et krampeanfald.

Behandlingen foregår under fuld bedøvelse. Under bedøvelsen gives et muskelafslappende stof for at sikre, at kramperne ikke bliver for voldsomme. Det betyder også, at der ikke på noget tidspunkt underbehandlingen optræder iltmangel i hjernen, hvilket er faren ved almindelige krampeanfald, fx epilepsi.

Hvor lang tid varer behandlingen?

En typisk session vare ca. en time – 10 min. forberedelse, 20 min. behandling og 20-30 min. genopvågning. Et gennemsnitligt behandlingsforløb vil rumme 9-10 sessioner, fordelt på 3 behandlinger om ugen i ca. 3 uger. Alt efter behov, kan man også få lidt færre eller mange flere behandlinger.

Det er vigtigt at følge ECT-behandling op med medicinsk behandling for at forebygge og minimere risikoen for tilbagefald.

Er der bivirkninger ved behandlingen?

I tiden efter en afsluttet behandling er den mest almindelige bivirkning hukommelsesforstyrrelser, fx problemer med indlæring eller besvær med at huske aftaler, men det vil aftage over tid og med tiden forsvinde helt. Kun omkring 20-30 % går helt fri af hukommelsesforstyrrelser.

Nogle oplever huller på hukommulsen om tiden før behandlingen, men det er sjældent. I disse tilfælde vil minderne ofte ikke vende tilbage, men anses som permanent tabt.

Andre bivirkninger omfatter ømhed og kvalme umiddelbart efter opvågning, og mange nævner, at de har lettere til tårer efter ECT-behandlingen.