Gå til sektion

Del artikel

Fødselsdepressioner

En hånd der holder en babys hånd.

5-10 procent af alle kvinder oplever, at de er triste efter en fødsel. En fødsel to- eller tredobler risikoen for depression de første tre måneder efter fødsel.
Årsagen til depression efter fødsel kan være tidligere depressioner i kvindens liv. Herudover har kvinder med bipolar lidelse øget risiko for tilbagefald allerede under graviditeten, især hvis man undlader at tage medicin.

Symptomer

Depression efter fødsel kan diagnosticeres præcis som andre depressioner. Ud over symptomer som ved en hvilken som helst anden depression er fødselsdepression karakteriseret ved følgende:

• Hele tilstanden svinger mere, symptomerne kommer og går med korte mellemrum, især i starten. Senere i forløbet bliver kvinden mere konstant deprimeret.
  • Impulser i form af tanker om at skade barnet kan være særdeles pinefulde. Det er et symptom, som med sikkerhed forsvinder igen, når depressionen er behandlet, men indtil da kan det være belastende at være alene med barnet, da kvinden er bange for sig selv. Derfor anbefaler man også altid, at kvinden ikke er alene med barnet, før disse impulser er væk igen.
  • Barnet er påvirket af moderens eller faderens tilstand. Nogle børn bliver irritable og vil ikke spise. Andre børn bliver passive. Alle børn får det bedre, når moderen eller faderen er blevet raske igen.

Behandling

Lette depressioner behandles med samtaler, det ved vi hjælper. Man kan få tilskud til behandling hos praktiserende psykolog.
Moderat til svære depressioner behandles med medicin og samtaler.
Man kan anvende flere forskellige typer antidepressiv medicin, både under graviditeten og i forbindelse med amning. Man bør altid spørge egen læge eller psykiater til råds, de har adgang til den nyeste viden, hvad angår medicin på www.medicin.dk.
I sjældne tilfælde er det nødvendigt at indlægge kvinden med henblik på behandling. Som regel er det på grund af svær selvmordsfare, at man vælger denne løsning. Også i disse tilfælde er prognosen god.

Hvor længe varer en fødselsdepression?

Hvis kvinden modtager den rigtige behandling lige med det samme, vil de fleste depressioner forsvinde efter 3-6 måneder. Hvis kvinden har haft tidligere episoder med alvorlig depression, kan forløbet tage længere tid.

Kommer fødselsdepressionen igen?

Ved svære fødselsdepressioner ved vi, at 25-30 procent får tilbagefald i forbindelse med fødsel nummer to, men i langt de fleste tilfælde vil kvinden klare fødsel nummer to uden problemer.

Hvad kan faderen gøre?

Faderen har ret til at overtage moderens barsel, hvis moderen er sygemeldt på grund af depression. Hvis faderen på denne måde kan gå hjemme sammen med moderen, vil det ofte have en rigtig god effekt på moderen, som på denne måde undgår stress i løbet af hverdagen. Samtidig tilgodeses barnets behov, således at barnet ikke lider under, at moderen er deprimeret.

DepressionsForeningens nyhedsbrev

Følg med i foreningen, og få hovedoverskrifterne fra psykiatrien.

Seneste nyhedsbreve