Frivillig rådgiver på Depressionslinien

Rød telefon.

Er du god til at lytte, og ønsker du at bruge dine egne erfaringer med depressionssygdomme i samtaler med andre sygdomsramte og pårørende? Kan du håndtere alvorlige, eksistentielle samtaler og samtidig tage vare på dig selv? Så er dette frivilligjob måske noget for dig!

Hvad er DepressionsLinien?

DepressionsLinien er en telefonrådgivning for mennesker ramt af depression og bipolar lidelse samt deres pårørende. Man kan ringe og stille spørgsmål om depression og bipolar lidelse – fx bekymringer ift. symptomer, håndtering af hverdagen, sociale relationer osv.

En verden til forskel

At få en depression eller bipolar lidelse er en livsomvæltende situation for de fleste. Usikkerhed om job, samliv, relationer, økonomi og fremtid vil dukke op.

I DepressionsForeningen ved vi, at det kan gøre en verden til forskel at tale med én, der lytter og forstår. Som frivillig telefonrådgiver kan du gøre en stor forskel for mennesker i en svær livssituation. Vi leder derfor efter dig, der med forståelse og med empati kan sidde ved telefonen og tale med de mennesker, der ringer ind.

En enkelt samtale kan ikke gøre nogen raske, men kan måske være et skridt i den rigtige retning. Det hjælper at få sat ord på de udfordringer, der knytter sig til affektive lidelser, og at blive mødt af nogen, der tager ens udfordringer alvorligt.

Hvem leder vi efter?

DepressionsLinien arbejder ud fra en peer-to-peer tilgang. Derfor skal du som rådgiver have erfaringer med depression eller bipolar lidelse enten fra dig selv eller dine nærmeste pårørende. En relevant faglig baggrund og/eller erhvervserfaring i forhold til at tale med mennesker i en svær livssituation, er klart et plus, men ikke et krav

Derudover skal du som telefonrådgiver:

• Være fyldt 28 år
  • Kunne udvise empati og anerkendelse
  • Være god til at lytte og stille nysgerrige, opklarende spørgsmål
  • Være rummelig, psykisk robust og have overskud til at støtte andre
  • Have lyst til at blive en del af et stærkt og lærerigt frivilligfællesskab
  • Tage to vagter af to timers varighed om måneden og deltage i min. to af fire kursusdage om året – samtalerne foregår hos dig selv med en telefon fra foreningen.
  • Være indstillet på at arbejde ud fra DepressionsForeningens retningslinjer og værdigrundlag

Hvad får du?

Som telefonrådgiver får du erfaringer, du kan bruge både i dit arbejdsliv og privatliv. Du lærer at guide en samtale, du får styrket dine evner til at lytte, stille spørgsmål og skabe refleksion, og du bliver i stand til at håndtere og rumme selv meget svære samtaler. Du får en telefon stillet til rådighed, som du kan bruge hjemmefra. Alle opkald til dig er anonyme, og du bevarer din egen anonymitet.

Klædt på til opgaven – viden og læring til dig

Som ny telefonrådgiver kommer du på et introduktionskursus, inden du begynder som rådgiver. Vi afholder derudover fire kursusdage om året til erfaringsudveksling og efteruddannelse, så du bliver godt klædt på til samtalerne. Du kommer til at indgå i et læringsmiljø, hvor tilgangen er, at man aldrig bliver færdig med at lære.

Derfor forpligter man sig også som frivillig telefonrådgiver til at deltage i to ud af de fire årlige kursusdage. DepressionsForeningen betaler selvfølgelig for for transport og forplejning.

Noget for dig?

Har du lyst til at blive frivillig telefonrådgiver på DepressionsLinien? Du gør bare som følger:

1. Kontakt projektleder Hanne Müller på hanne@depressionsforeningen.dk eller telefon 53 52 18 38
  2. Vi sender dig et ansøgningsskema, som du skal udfylde og returnere til os.
  3. Vi svarer dig inden for en uge.

Har du spørgsmål: Ring eller skriv endelig. Vi glæder os til at høre fra dig.