Fysisk sygdom

Kvinde der mediterer imens hun holder et hjerte og en hjerne i hver sin hånd.

Alvorlige fysiske sygdomme som kræft, diabetes eller sklerose kan føre til depression.

Det er en voldsom oplevelse at blive diagnosticeret med en alvorlig eller kronisk sygdom. En fysisk sygdom kan vende op og ned på hverdag og fremtidsdrømme. Det er meget normalt, at man som sygdomsramt bliver overvældet af et hav af intense følelser som sorg, vrede, bedrøvelse eller håbløshed.

Psykiske lidelser går derfor ofte hånd i hånd med somatiske og kroniske sygdomme. Mange med fysiske smerter og sygdomme oplever symptomer på depression og angst, der kan opstå sideløbende med eller som en konsekvens af den fysiske tilstand.

Fx udvikler ca. 20% af dem, der får en blodprop i hjertet, en depression. Det samme gælder for 20-30% af dem, der får en blodprop i hjernen. En øget forekomst af depression ses også ved andre neurologiske sygdomme såsom Parkinsons, sklerose og epilepsi. Derudover udviser personer med Alzheimers ofte symptomer på depression.

Det er derfor vigtigt også at være opmærksom på somatiske sygdomme, når man skal forebygge og behandle en depression.